Lapsille oma tila Ylivieskan kirkkoon

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksesta:

Ylivieskan seurakunnan jumalanpalveluselämän kehittäminen on edennyt kirkkoneuvoston hyväksymän toimintasuunnitelman mukaisesti. Jumalanpalvelusryhmiä ollaan kokoamassa lokakuun aikana kahdeksan ryhmänjohtajan johdolla. Kirkkotilaan järjestetään tilaa lapsille poistamalla kirkosta kokeiluluontoisesti muutama penkkirivi marraskuun loppuun mennessä. Kirkkoneuvosto keskusteli myös kirkkokahvien järjestämisestä seurakuntakoti Mariassa sunnuntain messujen jälkeen. .

Hautauspalvelun hinnoista tarkistusesitys
Kirkkoneuvosto päätti esittää kirkkovaltuustolle hautapaikkamaksujen korottamista  50 euroon ylivieskalaisilta ensi vuoden alusta alkaen. Uusi hinta olisi yhtäläinen seitsemän muun rovastikunnan seurakunnan kanssa. Vieraspaikkakuntalaisten 100 euron hautapaikkamaksu säilyisi ennallaan. Neuvosto esittää myös haudanhoitosopimusten hintojen tarkistusta ensi vuoden alusta. Uusi hinnoittelu perustuu kukkien määrään aikaisemman hautasijaluvun sijasta. Jatkossa on mahdollista myös tehdä erillinen kastelusopimus, joka on aikaisempaa edullisempi, mutta ei sisällä kukkien ja kukkapesien siistimistä. Myös haudankaivuun ja peittämisen hintoja tarkistettiin. Edellinen hinnantarkistus oli vuodelta 2009. Neuvosto päätti sopimushautojen hoitoon tarkoitetun PilviPalvelu-ohjelman hankkimisesta hautainhoitorahastolle.

Kirkkoneuvosto kävi läpi kiinteän ja irtaimen omaisuuden tarkistajien kertomuksen ja päätti kunnostusta vaativien tehtävien tekemisestä mahdollisimman pian kiinteistönhoitajien toimesta. Investointeihin liittyvät toimet käsitellään talousarvion yhteydessä. Ensi talven harvennuksille neuvosto päätti rakentaa noin kilometrin pituisen penkkatien.