Uutinen kirkkovaltuuston kokouksesta 18.12.2007

Kirkkovaltuusto hyväksyi Marian ja Törmälän korjaussuunnitelmat

Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuusto sai perusteellisen tietoiskun seurakunnan rakennus- ja korjaushankkeista vuoden viimeisessä kokouksessaan. Valtuusto tutustui uuden Heikkilän toimitalon tämän hetkisiin suunnitelmiin. Arkkitehti Jorma Paloranta esitteli lähes 2300 huoneistoneliön rakennusta valtuutetuille.  Lopulliset piirustukset tulevat kirkkovaltuuston käsiteltäväksi helmikuun alussa. Toimitalo tullaan rakentamaan Heikkilän pappilan tontille Ouluntien ja Kalajoen kulmaan. Urakkatarjouskysely käynnistyy välittömästi suunnitelmien valmistuttua.

Törmälän leirikeskus kesäksi käyttöön
Kirkkovaltuusto sai selonteon Törmälän kosteusremontista. Vesa Östberg esitteli laatimansa Törmälän leirikeskuksen ala- ja keskitalon peruskorjaussuunnitelman kosteus- ja mikrobiongelmien poistamiseksi. Ulkopuoliset sadevesiviemäröinti- ja salaojitustyöt on jo tehty. Kummankin talon ilmanvaihtoa uudistetaan korvausilman saantia parantamalla. Keskitalon ongelmat ovat paikallisia ja liittyvät lähinnä emännän tiloihin sekä seinien ja lattioiden tiiviyteen. Pahimmat alueet puretaan ja rakennetaan uudestaan. Lisäksi kaikki lattioiden ja seinien liitoskohdat otetaan auki, puhdistetaan ja tiivistetään sekä pinnoitetaan uudestaan. Alatalon ongelmat olivat suurempia. Sade- ja sulamisvedet ovat päässeet alalaatan päälle ja aiheuttaneet runsaat mikrobikasvustot. Lattialaattaa puretaan, kuivataan ja rakennetaan uudestaan lähes 200 neliön osalta. Samalla seinien alaosat otetaan auki ja korjataan. Muut osat korjataan tiivistämällä. Ulkoalueet on jo korjattu sade- ja sulamisvesien osalta. Valettavat alueet yritetään saada puhdistuksen jälkeen mahdollisimman nopeasti kuivumaan, että leirikeskus saataisiin kesäksi käyttöön. Törmälän remontin kokonaiskustannusarvio, 330.000 euroa, sai valtuuston hyväksymisen.

Marian remontti keväällä
Myös Seurakuntakoti Marian peruskorjaus alkaa tammikuussa. Henkilöstön sosiaalitilat rakennetaan kellarin väestönsuojatiloihin, toimituskappelipäädyn alapohja avataan ja korjataan todetut vauriot perusteellisesti. Rakennuksen yläpohjan ja liittymäkohtien ilma- ja lämpövuodot tiivistetään. Perustusten salaojat ja sadevesiviemäröinnit uusitaan ja eristetään patolevyin ja routaeristyksin. Kevään aikana tehtävä remontti vaikuttaa myös jonkin verran toimintaan, jonka painopistettä siirretäänkin Suvannon kappeliin. Kirkkovaltuusto hyväksyi 140.000 euron hankesuunnitelman.

Rakennusprojektit tiukentavat taloutta
Kirkkovaltuusto hyväksyi Ylivieskan seurakunnan toiminta- ja taloussuunnitelman vuodelle 2008. Tuloslaskelma on 730.000 euroa alijäämäinen. Suurimpana syynä alijäämään on purettavista kiinteistöistä johtuvat noin 770.000 euron kertapoistot. Vuosikate säilyy plussalla lähes 40.000 euroa.
Ensi vuoden investointisuunnitelma on 3.658.000 euroa. Suurin kohde on Heikkilän uuden toimitalon rakennusprojekti, joka jatkuu vielä vuodelle 2009. Muita investointeja ovat Suvannon huoltorakennuksen rakennusvaihe sekä Törmälän leirikeskuksen ja Seurakuntakoti Marian remontit, jotka kaikki on tarkoitus toteuttaa kevään aikana. Investointien vuoksi lainakanta kasvaa ensi vuonna noin 3 miljoonaan euroon.

Kirkkovaltuusto valitsi JHTT-tilintarkastusyhteisöksi Ernst&Young Oy:n tarjousten perusteella valtuustokaudeksi 2007-2010. Päävastuullisena tilintarkastajana on KHT Risto Hyvönen ja avustavana tilintarkastajana HTM Rauha Kallio.
Tiedotussihteerin johtosäännön tarkistus hyväksyttiin takautuvasti vuoden alusta työnkuvan muutosten vuoksi. Virkaan aikaisemmin kuuluneet lähetyssihteerin tehtävät ovat jääneet pois ja tilalle on tullut atk-asiantuntijan tehtävät.
Lähetystyön johtokunnan puheenjohtaja Soini Mattila kiitti valtuutettuja adventin lähetyslounaan järjestämisestä. Lounaan tuotto oli 1965 euroa.