Ylivieskan kirkkoneuvosto haluaisi laajentaa seurakuntien yhteistyötä

Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvoston kokousuutinen 27.11.2015:

Kirkkoneuvosto antoi Ylivieskan seurakunnan vastaukset Kalajoen rovastikunnan tulevaisuustyöryhmän kyselyyn. Sen mukaan Ylivieska on valmis sitoutumaan rovastikunnan seurakuntien yhteistyön tiivistämistä koskevaan selvitykseen, jos riittävästi seurakuntia lähtee selvitykseen mukaan. Seurakunnan väestönkasvu on toistaiseksi turvannut toiminnan edellytykset ja talouden hoidon. Seurakuntien yhteistyömuotojen kehittämisessä ja laajentamisessa Ylivieska haluaa olla mukana. Yhdessä voitaisiin miettiä taloushallinnon tarpeita Kirkon Palvelukeskukseen (Kipa) siirtymisen jälkeen ja useamman seurakunnan talouden johtamista. Kehitettäviksi yhteistyön muodoiksi kirjattiin väestökirjanpidon kehittäminen, tiedotus, lähetys- ja kansainvälinen työ, nuoriso- ja rippikoulutyö, kiinteistötyö sekä viranhaltijapankki. Ylivieskan seurakunta on tarvittaessa halukas neuvottelemaan myös seurakuntayhtymän muodostamisesta, mutta edellytyksenä tällä kertaa on sekä luottamushenkilöiden että viranhaltijoiden ja kaikkien neuvotteluosapuolten sitoutumishalukkuus. Mikäli yhtymiin halutaan lähteä, tulisi sen tapahtua mieluummin siinä vaiheessa kun taloudelliset resurssit ovat riittäviä. Ennen mahdollisia liittymisiä seurakuntien olisi tarpeellista tehdä tarvittavia sopeutustoimenpiteitä.

Kirkkoneuvosto haastatteli kanttorin virkaa hakeneet ja kuunteli kuoron johtamiseen, lauluun ja soittoon liittyvät näytteet. Neuvosto päätti äänestyksen tuloksena esittää kirkkovaltuustolle Teija Siirtolan valitsemista kanttorin virkaan 14.12. pidettävässä kirkkovaltuuston kokouksessa. Teija Siirtolaa esittivät valittavaksi myös tilaisuuteen kutsutut musiikilliset asiantuntijat.