Teija Siirtola Ylivieskan seurakunnan kanttoriksi

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 14.12.2015

Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuusto valitsi yksimielisesti Teija Siirtolan seurakunnan kanttoriksi kirkkoneuvoston esityksen mukaisesti. Valtuusto päätti kutsua Kaija Arhion kirkkovaltuuston varsinaiseksi jäseneksi Olli Luhtaselan tilalle hänen paikkakunnalta muuton vuoksi. Luhtaselan tilalle lähetystyön johtokuntaan valittiin Tatu Löytynoja.

Kirkkovaltuusto hyväksyi 44.500 euron ylijäämäisen talousarvion vuodelle 2016 sekä toiminta- ja taloussuunnitelman 2017-2018. Toiminnan osalta ensi vuoden adventtina otetaan käyttöön virsikirjan uusi lisävihko. Seurakunta pyrkii olemaan aktiivisemmin mukana paikallisissa, kaupungin toimintaan liittyvissä tapahtumissa.

Budjetissa toimintakulut laskevat noin satatuhatta 3.915 miljoonaan. Henkilöstökulujen osuus on 2,5 miljoonaa. Toimintatuotot ovat 958.000 ja toimintakate jää hivenen alle kolmen miljoonan. Verotuloennuste on 3.715 miljoonaa 1,7 % kasvulla ja vuosikatteeksi arvioidaan jäävän lähes 390.000 euroa.

Investointimenot ovat vuonna 2016 yhteensä 140.000 euroa. Investointisuunnitelma sisältää kirkon kuntoremontin suunnittelun, sankariahautausmaiden kunnostuksen (30.000) ja Suvannon hautausmaan kompostointialueen (52.000). Suunnitteilla on yhteishanke kaupungin kanssa. Merijärven hautausmaan laajennukseen on varattu 25.000. Pitkäaikaista lainaa on jäljellä 3,2 miljoonaa.

Valtuusto hyväksyi seurakunnan Hirvilammen tilan maanvaihdon valtion kanssa. Hirvilammen tilalta on löytynyt jälkiä liito-oravasta. Tavoitteena on turvata Hirvilammin metsäpalstojen luontoarvot ja saada niiden tilalle seurakunnalle talousmetsiä. Hirvilammen kahdesta metsäpalstasta luovutaan ja valtiolta saadaan kolme metsäpalstaa niin, että metsien pinta-ala kasvaa noin 20 hehtaarilla. Välirahaa seurakunta joutuu maksamaan 15.400 euroa.

Kirkkovaltuuston puheenjohtaja Kalle Luhtasela muistutti vuoden viimeisen kokouksen puheenvuorossaan, että ääriliikkeiden ääni on lisääntynyt näinä päivinä. Hän kehotti välittämään tähän aikaan entistä enemmän sanomaa sovinnosta ja toinen toistemme kunnioittamisesta.