Kirkkoneuvosto haluaa välittömät kirkkoherranvaalit

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksesta 17.3.2016:

Oulun hiippakunnan tuomiokapituli on pyytänyt Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuustoa ilmoittamaan, pyytääkö se tulevien kirkkoherranvaalien järjestämistä välillisinä eli kirkkovaltuustossa pidettävinä.  Kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle, että pyyntöä ei tehtäisi, vaan kirkkoherranvaalit järjestettäisiin välittöminä, jolloin kaikki äänioikeutetut seurakunnan jäsenet saisivat äänestää. Ylivieskan kirkkoherranvaalien äänestysprosentit ovat olleet kohtuullisen korkeita: vuonna 1996 32,3 %, vuonna 1990 42,9 % ja vuonna 1983 35 %.

Kirkkoherran erityiset tarpeet määritelty

Lisäksi tuomiokapituli on pyytänyt kirkkovaltuustoa ilmoittamaan lyhyesti kirkkoherran viran erityiset tarpeet viran haettavaksi julistamista varten. Kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle, että tuomiokapitulille ilmoitettaisiin kirkkoherran viran erityisiä tarpeita olevan hengellinen johtajuus, kyky strategiseen suunnitteluun ja johtamiseen muuttuvassa toimintaympäristössä, hyvä organisointi- ja yhteistyökyky, hyvät henkilöstöjohtamisen ja vuorovaikutuksen taidot sekä kirkollisen lainsäädännön ja seurakunnan hallinnon tuntemus. Kirkkoneuvosto esittää vielä, että kirkkovaltuusto valitsee vaalilautakunnan, johon kuuluu kirkkoherra ja viisi jäsentä sekä viisi varajäsentä, ja nimeää vaalilautakunnan puheenjohtajan.

Tilinpäätös ylijäämäinen

Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvosto hyväksyi vuoden 2015 tilinpäätöksen esitettäväksi tilintarkastajille. Tilinpäätös on 194 100 euroa. Ylijäämä syntyi verotulojen ennakoitua suuremmasta kertymästä. Myös toimintakulut alittuivat ja toimintatuotot ylittyivät. Ylijäämä vahvistaa seurakunnan tasetta ja helpottaa lainan hoitoa. Se mahdollistaa myös edessä olevan kirkon lämmitysjärjestelmän uusimisen.