Ylivieskan kirkkovaltuusto haluaa järjestää välittömät kirkkoherranvaalit

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 7.11.2017:

Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuusto päätti pyytää Oulun hiippakunnan tuomiokapitulia julistamaan Ylivieskan kirkkoherran viran välittömästi haettavaksi niin, että uuden kirkkoherran virkakausi alkaisi 1.2.2019. Kirkkoherra Timo Määttä on lupautunut hoitamaan virkaa uuden kirkon suunnittelun vuoksi 31.1.2019 saakka.  Kirkkovaltuusto ei pyydä välillisen vaalitavan käyttämistä Ylivieskan kirkkoherranvaalissa vaan haluaa järjestää välittömät vaalit. Seurakunnan jäsenet ovat kiinnostuneita seurakunnan toiminnasta ja haluavat ottaa kantaa myös kirkkoherran valintaan, mikä näkyy kirkkoherranvaalien äänestysaktiivisuudessa. Viimeisissä kolmessa kirkkoherranvaalissa äänestysprosentti on ollut yli 30. Kirkkovaltuusto määritteli Ylivieskan kirkkoherran viran erityisiksi tarpeiksi hengellinen johtajuuden, kyvyn strategiseen suunnitteluun ja johtamiseen muuttuvassa toimintaympäristössä, hyvän organisointi- ja yhteistyökyvyn, hyvät henkilöstöjohtamisen ja vuorovaikutuksen taidot sekä kirkollisen lainsäädännön ja seurakunnan hallinnon tuntemuksen.

Kirkkovaltuusto hyväksyi kirkkoneuvoston esityksestä vuoden 2018 kirkollisveroprosentiksi edelleen 1,75. Valtuutetuille annettiin tiedoksi kirkon arkkitehtuurikilpailun tulokset, seurakunnan uusi strategia ja Kirkkotalakoiden tilanne. Valtuutettu Paula Haapakoski jätti aloitteen tyhjän sylin muistomerkistä, joka siirrettiin jatkovalmisteluun.