Kirkkoneuvosto esittää Kesolaa kappalaiseksi

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksesta 3.12.2018:

Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle Jukka Kesolan valintaa kappalaisen virkaan. Lippuäänestyksessä Kesola voitti Olli Luhtaselan äänin 7-1. Varsinaisen kappalaisen valinnan suorittaa kirkkovaltuusto 10.12. kokouksessa.

Kirkkoneuvosto hyväksyi kirkkovaltuustolle esitettäväksi ensi vuoden toiminta- ja taloussuunnitelman. Tilikauden tulos on arviossa 68.000 euroa ylijäämäinen. Talousarvio perustuu edelleen 1,75 % kirkollisveron tuottoon. Käyttötalousmenot ovat suunnilleen ennallaan. Palkat on laskettu sovittujen korotusten mukaisesti. Kirkon rakentaminen on kahden tulevan vuoden suurin investointi, johon ensi vuonna on varattu viisi ja vuonna 2020 neljä miljoonaa.

Kirkkoneuvosto teki uudelle seurakuntavaaleissa valitulle kirkkovaltuustolle esityksen kirkkovaltuuston puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan sekä kirkkoneuvoston varapuheenjohtajiston ja kirkkoneuvoston jäsenistön vaalista uuden toimikauden ensimmäisessä kokouksessa.

Kirkkoneuvosto sai selvityksen papiston virkajärjestelyistä. Vs. kirkkoherra Eija Nivala aloittaa kirkkoherran virassa 1. helmikuuta alkaen. Tällöin myös kappalainen Tuomo Kälviä jää eläkkeelle. Uuden 10.12. valittavan kappalaisen toivotaan aloittavan helmi-maaliskuussa. Kirkkoneuvosto päätti pyytää Oulun hiippakunnan tuomiokapitulilta viranhoitomääräystä pastori Eeva-Kaisa Laakolle vs. kappalaisen virkaan ajalle 1.2.-31.7.2019 tai kunnes kappalaisen virka täytetään sekä viranhoitomääräystä pastori Riikka Talvitielle vs. seurakuntapastorin virkaan ajalle 1.1.-31.8.2019. Samalla kirkkoneuvosto toteaa, että seurakuntapastorin (60%) virka jää toistaiseksi täyttämättä.

Kirkkoneuvosto hyväksyi lisäksi ensi vuoden rippikoulusuunnitelman, puolsi seurakuntapastori Veli Matti Linnanmäen opistovapaata ajanjaksolle 1.1.-31.8.2019 ja myönsi opintovapaalla olevalle Anne Sumelalle 300 euron avustuksen opintomatkaa varten.