Ylivieskan kirkon kehitysvaihe jatkuu – kustannuksia kuriin kokoa pienentämällä tavoitteista tinkimättä

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkohanketta käsitelleestä iltakoulusta 23.1.2019:

Ylivieskan uudet kirkkovaltuutetut kokoontuivat iltakouluun 23.1. saamaan tietoa kirkon kehitysvaiheen etenemisestä. Alun perin kehitysvaiheeseen osallistuneiden rakentaja- ja suunnitteluryhmittymien, pääsuunnittelijan, seurakunnan rakennustoimikunnan sekä projektinvetäjän piti antaa yhteisesitys kirkkovaltuustolle päätettäväksi tammikuussa, mutta aikataulu venyy näillä näkymin maaliskuulle. Kehitysvaiheen tilannetta valtuutetuille avasivat projektivetäjä Eero Moilanen Vison Oy:stä ja pääsuunnittelija Kimmo Lintula Arkkitehtitoimisto K2S Oy:stä.

Kirkon suunnittelun edetessä tarkentuneet tiedot rakennusteknisten töiden kustannuksista ovat kasvattaneet tavoitekustannusarviota. Pääsuunnittelija Lintula esitteli valtuutetuille tämän hetken suunnitelmia, joissa kirkon bruttopinta-ala on supistettu 14 %:lla ja tilavuutta 30 %:lla toiminnallisuuden vaarantumatta. Alkuperäinen Trinitas-ehdotus on madaltunut viisi metriä, kirkkosalissa on paikat 440 hengelle ja seurakuntasalissa noin 130:lle. Kaikki tilat huomioiden pienentyneeseen kirkkoon mahtuisi tarvittaessa kuitenkin lähes 700 ihmistä. Kustannuksia ovat lisänneet erityisesti alapohjaratkaisu (johtuen pohjaolosuhteista), runkorakenne ja kattoratkaisu. Myös aulatila on pienentynyt, mutta voisi toimia edelleen seurakunnan olohuoneena. Seiniin on tarkoitus saada julkisivuksi ylivieskalainen tiiliverhoilu massiivikivisenä rakennettavan tiiliharkkorungon päälle. Kattorakenteena on päädytty kattotiileen ja räystäillä on ulkopuolinen vedenpoisto vesikouruineen ja syöksytorvineen. Kirkkosalin ilmastoinnista on tulossa painovoimainen. Tavoitekustannusarvion vertailua vaikeuttaa vastaavan verrattavan kirkkoreferenssin puute.

Tavoitekustannusarvio on tällä hetkellä 13,6 miljoonaa  kehitysvaiheen ollessa vielä kesken, ja parhaillaan lasketaan pienennetyn suunnitelman täsmällisiä kustannuksia. Hankkeen riskien määrä on vielä 1,5 miljoonaa, joita parhaillaan kartoitetaan ja poissuljetaan. Kustannuslaskelmiin ei ole sisällytetty kellotapulia.

Tavoitteena on löytää mahdollisimman lähelle alkuperäiseen 10 miljoonan tavoitesummaan päätyvä esitys, johon kaikki mukana olevat sitoutuvat. Allianssimallisen suunnittelun yhtenä etuna on se, että riskit tulevat jo esille kokonaisvaltaisessa suunnittelu- eikä vasta toteutusvaiheessa. Kun allianssimallinen kehitysvaihe on saatu päätökseen, kirkkovaltuusto kokoontuu tekemään päätöksen, aloitetaanko kirkon rakentaminen kehitysvaiheessa syntyneen esityksen pohjalta. Tähän vaiheeseen päästään näillä näkymin maaliskuussa.