Kirkon paikaksi esitetään tontinvaihtoja kaupungin kanssa

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksesta 29.1.2019:

Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle Ylivieskan kaupungin kanssa tehtävän, kirkon paikkaan liittyvän, vaihtokirjan hyväksymistä. Seurakunta luovuttaisi vaihtokirjalla tilan, jolla seurakuntakoti Maria on. Vastaavasti kaupunki luovuttaisi nykyisen kirkkopuiston tilan uuden kirkon tontiksi. Neuvosto esittää valtuustolle myös Suvannon puistoon rajoittuvan 493 neliön puistoalueen myymistä kaupungille.

Kirkkoneuvosto hyväksyi Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskuksen johtokunnan esityksestä Jarmo Leinosen valinnan IT-asiantuntija toimeen. Ensimmäiselle varasijalle valittiin Timo Lampela ja toiselle varasijalle Esko Hautala. Talousjohtaja Kaisa Toivoniemelle myönnettiin talousjohtajan virkatehtäviin kuuluvat valtuudet pankkiasioissa. Kirkkoneuvosto päätti ottaa suorituslisän käyttöön Ylivieskan seurakunnassa Kirkon virkaehtosopimuksen mukaisesti 1.1.2020 alkaen ja sai tietoa asian valmistelusta ja kriteereistä. Työsuorituksen arvioinnissa käytetään perusteina työssä suoriutumista ja vuorovaikutusta.

Kalle Luhtasela teki joulukuun kirkkovaltuustossa aloitteen lahjoituksesta Joensuun seurakuntayhtymälle Kiihtelysvaaran kirkon rakentamiseen. Kirkkoneuvosto päätti lahjoittaa Kiihtelysvaaran kirkon rakentamiseen 2500 euroa ja kerätä heidän kirkkohankkeelle yhden kolehdin päiväjumalanpalveluksessa. Neuvosto hyväksyi vuoden 2019 kolehtisuunnitelman.

Kirkkoneuvosto valitsi jäsenistään edustajat johtokuntiin seuraavasti: julistustyön johtokunta - Raili Peltokorpi, diakoniatyön johtokunta - Merja Jaakola, lapsityön johtokunta - Marja Himanka, nuorisotyön johtokunta - Mauno Autio, lähetystyön johtokunta - Reino Junttila ja kappelineuvosto - Juhani Alaranta.

Kirkkoneuvosto totesi kappalaisen ja talousjohtajan valinnan valmistelussa tapahtuneen menettelyvirheen, koska kirkkoneuvostossa äänestykset toteutettiin suljettuna lippuäänestyksenä. Menettelyvirheellä ei katsottu olleen vaikutusta lopulliseen päätökseen, joten se todettiin vähäiseksi eikä sen korjaamiselle nähty tarvetta. Neuvosto vahvisti joulukuussa pidetyn kappalaisen vaalin.