Markuksen evankeliumi Suvannon kappelissa

Tornion Kaupunginteatteri on esittänyt Markuksen evankeliumia kirkkodraamana 20 vuotta kaikkialla Suomessa. Nyt teatteri vierailee Suvannon kappelissa 19.11. klo 18. Teatteri esittää maineikkaan esityksensä, jota pidetään sooloteatterin huippuna. Markuksen evankeliumin esittäminen kirkkodraamana ja sooloteatterina alkoi Tanskasta n. 40 vuotta sitten ja levisi nopeasti kaikkialle Eurooppaan. Suomessa aiheeseen tarttui ensimmäiseksi Tampereen Teatterin näyttelijä Kari Hakala vuonna 1995, mutta esittäjän sairastuttua perinnettä on jatkanut Tornion Kaupunginteatteri, jonka esitys on saanut kiitosta siitä, että se on tehty esitettäväksi juuri kirkossa. Muutenkin tekotapa on ollut poikkeuksellinen. Sen ohjauksesta on vastannut kirkon nuorisotyönohjaajiksi valmistunut opiskelijaryhmä, sekä asiantuntijoina on käytetty laajasti kirkon työntekijöitä.

Tornion Kaupunginteatteri on tiettävästi maailman pohjoisin ammattiteatteri ja samalla maamme toiseksi pienin kaupunginteatteri. Se toiminut kiertueteatterina Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja koko Pohjois-Kalotin alueella. Torniolaisen version esittäjänä toimii näyttelijä Pauli Mahlamäki, jonka esitys on vieraillut eri puolilla jo yli 600 kertaa. 20 vuotta sitten teatteri asetti tavoitteeksi, että esitys saavuttaisi kaikki Suomen kirkot ja seurakunnat. Juhlakiertueen myötä esitys pyrkii saavuttamaan tavoitteen, niin pitkälle kuin se on mahdollista.

Markuksen evankeliumi on lyhin uuden testamentin neljästä evankeliumikirjasta. Samalla se kuitenkin sisältää eniten toimintaa ja tapahtumia. Heti julkisen esiintymisensä alussa Jeesus teki suuria ihmetekoja, jotka hämmästyttivät kansanjoukkoja ja Jeesuksen seuraajia. Markus haluaa osoittaa, että ihmeteot tapahtuivat jumalan voimasta, mutta ajan uskonnolliset johtajat eivät hyväksyneet Jeesuksen tekoja ja opetuksia. Tämä johti välikohtauksiin, jotka saivat heidät lopullisesti suunnittelemaan hänen surmaamistaan. Ensimmäinen ihminen joka ymmärsi tämän, oli roomalainen sotilas. Nähdessään Jeesuksen kuolevan ristillä hän sanoi; ”Tämä mies oli todella jumalan poika.”

Markuksen evankeliumia pidetään evankeliumeista vanhimpana. Markus tahtoo rohkaista ihmisiä uskomaan Jeesuksen voimaan, joka pelastaa heidät. Hän tahtoo myös muistuttaa, että uusi elämä Jeesuksen seurajana ei ole helppoa, vaan heidän täytyy olla valmiita kärsimään Jeesuksen tavoin. Markuksen evankeliumi esitys on Suvannon kappelissa tiistaina 19.11. klo. 18. Esitys kestää 2 tuntia ja siinä on yksi väliaika. Esitys on maksuton, mutta väliajalla on kahvitarjoilu ja vapaaehtoisella kahvirahalla voi tukea Kirkkotalakoita. Vierailun järjestäjänä toimii Ylivieskan seurakunta.

Valokuvassa Tornion Kaupunginteatterin esittäjä, näyttelijä Pauli Mahlamäki, joka tulkitsee evankeliumin kymmenet historialliset henkilöt. Esityksen on ohjannut Suomen Kirkon Sisälähetysseuran Opiston opiskelijaryhmä, sekä joukko kirkon asiantuntijoita.