Tapulin juurelta

Takaisin | Tapulin juurelta -arkisto

Kirkonrakentajat

Olemme edenneet uuden kirkon rakennusvaiheeseen - suunnittelusta toteuttamiseen. Rakennusvaiheen käynnistäneen rukoushetken jälkeen on tuntunut hyvältä nähdä kuorma-autot ja kaivinkoneet työssään ja kuulla paalutuksen jyskettä kotiin saakka. Melkein liikutuin, kun näin vastaavan mestarin selässä lukevan ”Kotikirkon rakentajat”. Työn etenemistä on voinut seurata reaaliaikaisesti Veli Lesellin toteuttamasta videolähetyksestä ylivieskankirkko.fi-sivustolla. Ihmisiä kohdatessa puhe kääntyy tämän tästä kirkon rakentamiseen. Yhä vahvemmin tuntuu, että me olemme yhteisellä asialla. Yhdessä me rakennamme kirkon.

Kuva: Jussi leppäläAlusta asti hankkeen taloudellisen tuen kanavoimiseksi toiminut Kirkkotalakoot-keräystoimikunta on jatkanut sitkeästi työtään. Kirkkotalakoot-teltta kokosi markkinoilla ihmisiä vaihtamaan ajatuksia alkuun päässeestä rakentamisesta ja kauppaakin tehtiin. Edelleen vanhan kirkon hirsistä irrotetut naulat ja niistä tehdyt muistoesineet puhuttelevat. Sisko Knuutin suunnittelemat upeat muistolapaset olivat uutena tuotteena toimitalo Pietarin kymmenvuotissynttäreillä. Joulukortit, kirjat ja käsityöt ovat käyneet kaupaksi kirkkoherranvirastolla. Joulukorttien ja -lahjojen myötä viesti kirkon rakentamisesta on lähtenyt jopa toisille mantereille saakka. Pyhäinpäivän alla nivalalaiset halusivat järjestää runojen ja musiikin illan Ylivieskan kirkon rakentamisen hyväksi. Pyhäinpäivän iltana Rauhanyhdistyksen tarjoamien kirkkokahvien vapaaehtoinen maksu kohdistettiin Kirkkotalakoot-keräykseen.

Kirkkotalakoiden tunnus on Yhdessä.  Ajatuksena on, että mahdollisimman moni voisi olla mukana ja osallisena kirkon rakentamisessa. Lukemattomat sukat, lapaset ja muut käsityöt ovat syntyneet samalla rukoillen uuden kotikirkon puolesta. Uskon, että näin on tapahtunut myös ostoksia tehdessä ja kolehtiin tai keräykseen osallistuessa. Koottuja eurojakin tärkeämpää on se, että voisimme kokea olevamme mukana yhteisessä työssä jokainen omalla paikallamme.

Eija Nivala

Takaisin | Tapulin juurelta -arkisto