Uutinen kirkkovaltuuston kokouksesta 12.11.2008

Ylivieskan kirkollisveroprosentti ennallaan

Rakennus- ja korjausprojektien vaatimista investoinneista huolimatta Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuusto päätti ensi vuoden kirkollisveroprosentiksi edelleen 1,75. Tiukkenevasta taloustilanteesta pyritään selviämään toimintamenojen kasvun rajaamisella minimiin. Seurakunnan lainamäärä kohoaa ensi vuoden aikana yli viiden miljoonan euron investointien valmistuessa. Samalla lisääntyvät lainojen hoitomenot. Verotulojen kasvuksi arvioidaan ensi vuonna 2,5 % ja verotulojen kokonaismääräksi noin 3.260.000 euroa.

Kirkkovaltuusto hyväksyi kuluvan vuoden lisätalousarviotarpeen. Investointisuunnitelma on tarkentunut vasta vuoden aikana. Määrärahat ovat ylittyneet Heikkilän purkukustannusten, Suvannon huoltorakennuksen, Seurakuntakoti Marian peruskorjauksen ja Heikkilän toimitalon suunnittelun osalta yhteensä 168.500 eurolla.

Kirkkovaltuusto sai tilannekatsauksen Heikkilän toimitalon rakennushankkeesta. Rakennustöistä on tehty noin neljännes. Vaiheittain tapahtuvassa rakentamisessa ovat valmiina koko talon perustukset. Kantavien betoniseinien valut ovat loppusuoralla ja kattotuolien asennus on menossa jo lapsityön osassa. Ulkoalueiden pohjatyöt on myös valmiina pintamaita lukuun ottamatta.

Valtuusto vahvisti Anna-Liisa Päivärinnalta testamenttilahjoituksena saadun kiinteistöosuuden myynnin. Asia menee vielä kirkkohallituksen vahvistettavaksi.

Kirkkovaltuutetut tekivät kolme aloitetta. Soini Mattila esitti valtuutetuille talkoohaasteen lähetyslounaan järjestämisestä laskiaissunnuntaina 22.2. Tänä vuonna adventin lähetyslounasta ei järjestetä, koska syksyn aikana on jo ollut kaksi lounastapahtumaa.

Maija-Liisa Kitinojan tekemä aloite kaupungin ja seurakunnan yhteistyötä skeittauspaikan hommaamiseksi varhaisnuorille herätti laajan keskustelun varhaisnuorten ja nuorten kasvatuksen tukemisesta. Uuden Heikkilän toimitalon uusine tiloineen uskottiin helpottavan jatkossa tilannetta.

Tuomo Haikola oli huolissaan siitä, että ihmisillä ei ole enää tiedossa koirien vientikielto hautausmaille. Haikola esitti pienten kieltokylttien hankkimista hautausmaan porttien läheisyyteen.