Paluu Pietariin

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksesta 8.9.2009:

Kirkkoneuvosto päätti Ylivieskan seurakunnan uuden toimitalon nimeksi Pietari. Vanha purettu toimitalo Pietari saa siis uuden samannimisen seuraajan. Alakerran kokoushuoneen nimeksi tulee Kokoushuone Bäckman ensimmäisen kirkkoherran mukaan (1875-1892) ja yläkerran Kokoushuone Lagus kappalainen Jonas Laguksen mukaan (1828-1845). Diakonian ja perheneuvonnan yhteisen kokoushuoneen nimeksi tulee Kokoushuone Lydia ensimmäisen diakonissan Lydia Hakometsän mukaan (1904-1913). Lapsi- ja nuorisotyön tilojen nimet jätettiin vielä mietintään.

Toimitalo Pietari on valmistumassa aikataulun mukaisesti syyskuun loppuun mennessä. Vastaanottokatselmus pidetään 1.10. Toimistokalusteiden asennus tehdään 5.-7.10 ja varsinainen muutto toimitaloon on 8.-10.10. Vanhoja toimistokalusteita uuteen toimitaloon ei viedä mikrobiriskien välttämiseksi. Uusien kalusteiden hankintahinta Isku Oy:ltä on yhteensä 170.000 euroa. Kirkkoneuvosto ei hanki uuden toimitalon seinään logoaiheista valoristiä.

Alueelliselle yhteistyölle kyllä – valtakunnalliselle Hetalle ei
Ylivieskan seurakunta lähtee mukaan Kalajoen rovastikunnan seurakuntien alueelle neuvoteltuun uuteen yhteistyöhön. Sitä varten seurakunnassa otetaan käyttöön sähköinen asioiminen, sekä hankitaan ja otetaan käyttöön työvuorosuunnitteluohjelma. Valtakunnalliseen seurakuntien taloushallinnon Heta-palvelukeskushankkeeseen kirkkoneuvosto otti kielteisen kannan. Ainoastaan pilotointi hankkeessa nykyisen yhteistyömallin sekä tilojen osalta sai myönteisen kannanoton.

Verotulokertymä edelleen plussalla
Neuvosto päätti esittää kirkkovaltuustolle kirkollisveroprosentin pitämistä nykyisessä 1,75 %:ssa. Verokertymä oli elokuussa edelleen 1,8 % plussalla vuodentakaiseen verrattuna. Myös käyttötalousmenot ovat kehittyneet edelleen suotuisasti. Lisärahoitustarvetta Toimitalo Pietarin rakennushankkeeseen on noin 0,9 miljoonaa euroa aiemman valtuuston hyväksymän 4 miljoonan lisäksi. Tilapäisluottoa kirkkoneuvosto päätti ottaa lisää 250.000 euroa pankeilta pyydettyjen tarjousten jälkeen.

Kirkkoon kameravalvonta
Ylivieskan ja Merijärven kirkkojen kameravalvonta päätettiin toteuttaa vakuutusehtoihin tulleiden vaatimusten täyttämiseksi tarjousten perusteella. Kameravalvonnan toteuttamisessa huomioidaan saman IT-aluekeskuksen alueella olevien muiden seurakuntien vastaavat tarpeet ja uuden tietoliikenneverkon mahdollinen hyödyntäminen keskitetyssä kameravalvonnassa.
   Merijärvellä sijaitseva asunto-osake remontoidaan ja samassa talossa toimiva diakoniatoimisto-päiväkerhotilat ja asunto-osake muuttavat paikkoja keskenään. Kirkkoneuvosto käsitteli Marian paikoitusalueen rakentamista ja ylläpitoa terveyskeskuksen kanssa koskevan yhteistyösopimuksen. Sopimukseen liittyvät neuvottelut vuotuisten käyttökorvauksien osalta valtuutettiin talouspäällikkö Paavo Heinolalle. Avoimia nuorisotyönohjaajien kahta viransijaisuutta haki määräaikaan mennessä neljä hakijaa, joiden haastattelut ovat 14.9.
   Tapio Vähäkankaan toimittaman aloitteen pohjalta kirkkoneuvosto päätti aloittaa kirkkoneuvoston ja kirkkovaltuuston kokouspöytäkirjojen julkaisemisen seurakunnan kotisivuilla.