Ylivieskan kirkollisveroprosentti ennallaan

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston ja kirkkoneuvoston kokouksesta 26.10.2009:

Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuusto hyväksyi toimitalo Pietarin rakennushankkeesta johtuvan loppurahoitustarpeen hoitamisen 1,4 miljoonan euron limiittiluotolla. Luotto otetaan tarjousten perusteella Ylivieskan Osuuspankista. Lainojen yhteismäärä pysyy suunnitellussa 5 miljoonassa. Pietarin rakennuskustannukset ovat pysyneet budjetoidussa 4,935 miljoonassa. Lisäkustannuksia aiheutuu vielä piha-aitan kunnostuksesta, kalusteiden hankinnasta ja joistakin lisätöistä. Kustannukset jäävät kuitenkin alle alkuperäisestä 5,3 miljoonan kustannusarviosta.

Valtuusto päätti pitää ensi vuoden kirkollisveroprosenttina edelleen 1,75 ja hyväksyi yhteistyösopimuksen Vieskan liikelaitoskuntayhtymän kanssa Marian paikoitusalueen rakentamisesta ja ylläpidosta. Seurakunnan osuus on 20 % 146.000 euron rakennuskustannuksista. Seurakunta saa 2000 euron vuotuisen käyttökorvauksen entisen Pietarin alueelle rakennetusta 2030 neliön parkkialueesta. Sopimusaika on 31.8.2024 saakka.

Ennen kirkkovaltuustoa kokoontunut kirkkoneuvosto päätti hävittää käytöstä poistettavat toimistokalusteet jätehuollon kautta energia- ja kaatopaikkajätteeksi sekä metalliosat kierrätysmetallina. Kirkkoneuvoston mielestä homeongelmien takia käytöstä poistettuja kalusteita ei ole eettisesti oikein myydä edelleen.

Kirkkoneuvosto hyväksyi henkilöstön koulutussuunnitelman ensi vuodelle, sähköliittymissopimuksen Oy Herrfors Ab:n kanssa ja noin 18.000 euron metsäkaupan Stora Enson kanssa Joonaalan ja Sapparin alueelta. Kauppa sisältää metsänhoitosuunnitelman mukaisen noin 40 hehtaarin alueen ensiharvennuksen ja harvennuksen. Kirkkoneuvosto päätti selvittää seurakunnan siivouspalvelun hoitamista ostopalveluna.