Pyhän yhteydessä seurakuntatyön ensi vuoden painopiste

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 12.12.2011:

Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuusto hyväksyi yksimielisesti ensi vuoden toiminta- ja taloussuunnitelman. 24.000 euron verran ylijäämäisen budjetin vuosikate on 428.000. Toimintakulut on arvioitu 3.765.000 euroon ja toimintakate jää 2.768.000 euroa miinukselle. Verotulokertymät ovat kasvaneet viime vuodesta ja ensi vuoden verotuloiksi arvioidaan 3.562.000 euroa, jossa on kasvua tämän vuoden budjetista yli 5,7 %.

Pääsiäisvaellus ja piispansauvakävely tulossa
Ylivieskan seurakunnan ja koko kirkon toiminnan painopisteenä vuonna 2012 on Pyhän yhteydessä. Kaikkea toimintaa ohjaava seurakunnan toimintastrategia päivitetään kevään kuluessa. Jumalanpalveluselämä jatkuu keskeisenä toimintana. Kyliä haastetaan edelleen mukaan jumalanpalveluksen toteutukseen. Suvantomessut ovat tuoneet oman sisältönsä ja vapaaehtoisosallisuuden seurakunnan jumalanpalveluselämään ja jatkuvat ensi vuonnakin. Pääsiäisvaellus toteutetaan jälleen, jos vapaaehtoisväkeä saadaan riittävästi mukaan. Oulussa piispa Samuel Salmen alkuun panema ja jo useana vuonna toteutettu liikuntatapahtuma, piispansauvakävely, on tarkoitus toteuttaa myös Ylivieskassa ensimmäistä kertaa syksyllä.

Ylivieskan myönteinen talouskehitys parantaa taloustilannetta
Taloustilanne Ylivieskan seurakunnassa on toteutunut niin hyvin, että suurista veloista huolimatta toimintaa ei ole tarvinnut supistaa kuluvana eikä tarvinne supistaa myöskään tulevana vuonna. Ensi vuonna otetaan käyttöön kirkon oma Kirjuri-jäsentietojärjestelmä. Tulevan vuoden investointeja ovat Merijärven kirkon katon maalaaminen 23.000 eurolla, Törmälän keskitalon sisäkaton uusiminen 17.000 eurolla ja Merijärven hautausmaan lisäosan suunnittelu 5000 eurolla. Tulevien vuosien suurin investointi onkin näillä näkymin Merijärven hautausmaan lisäalueen rakentaminen. Lainojen lyhennyksiin on ensi vuodelle varattu 284.000 ja korkoihin 80.100 euroa. Puunmyyntituloja on budjetoitu yhteensä noin 70.000. Henkilöstökulut kasvavat 2,4 % palkkojen noususta johtuen, myös palkkojen sivukulut nousevat 31 %:iin ja kokonaisnousu on 65.000 euroa.

Alhainen korkotaso vei lisätalousarvion nollille
Kirkkovaltuusto hyväksyi myös 74.000 euron lisätalousarvion kuluvalle vuodelle. Menojen ylitykset ja tulojen alitukset katetaan menojen alituksilla. Suurimmat menojen alitukset tulivat arvioitua pienemmistä korkokuluista. Tulojen alitukset johtuivat märkien syyskelien vuoksi toteutumattomista puunmyynneistä.