Uutinen kirkkoneuvoston kokouksesta 16.10.2007

Huoltorakennustyöt käynnistyvät Suvannolla
Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvosto valitsi Suvannon hautausmaan huoltorakennuksen urakoitsijat. Rakennusurakasta vastaa Tehorakentajat Törmälehto, sähköurakasta Ura-Asennus Oy, rakennusautomaatiourakasta Stenfors Oy, putkiurakasta Ylivieskan LVI Oy ja ilmastointiurakasta YIT-kiinteistötekniikka. Kaikkien urakoiden yhteissumma on 617.000 euroa. Työt alkavat välittömästi ja rakennusurakan pitäisi valmistua ensi kevään aikana. Uuteen huoltorakennukseen on tarkoitus keskittää koko seurakunnan kiinteistöhuolto koneineen Heikkilän navetasta, joka puretaan ensi keväänä Heikkilän toimitalon rakennushankkeen tieltä.

Esitys kirkollisveroprosentin nostamisesta
Kirkkoneuvosto päätti esittää valtuustolle ensi vuoden kirkollisveroprosentin nostamista 1,75:een nykyisestä 1,65 %:sta. Perusteluina on kosteusongelmien takia kasautuneet rakennusprojektit. Suvannon ja Heikkilän uudisrakennusten lisäksi ensi talven aikana korjataan vielä Törmälän leirikeskus ja Seurakuntakoti Maria. Heikkilän toimitalon rakentaminen ja Törmälän korjaus ovat merkittäviä satsauksia lapsi- ja nuorisotyöhön. Veroprosentin yhden kymmenyksen nousu kasvattaa verotuloja noin 177.000 euroa vuodessa. Vaikutus seurakuntalaista kohti on keskimäärin 15-25 euroa vuodessa, kun verotettava kunnallisveron alainen tulo on 15.000-25.000 euroa. Tarkoitus on myös hoitaa tarvittavat lainat mahdollisimman nopeasti turhien korkomenojen välttämiseksi. 1,75 on kirkollisveroprosenttina alueemme keskitasoa.

Kaavamuutoksella lisää paikoitustilaa
Kirkkoneuvosto päätti käynnistää ensi tilassa Seurakuntakeskuksen asemakaavamuutoksen paikoitusalueen rakentamiseksi nykyisen Pietarin toimitalon paikalle. Kirkkoneuvoston mielestä kaavamuutoksen tulisi käsittää myös Kirkkopuiston päiväkodin alue. Paikoitusalueen laajentumisen lisäksi tarkoitus on lisätä liittymiä Vieskankadulle. Hanke tapahtuu yhteistyössä terveyskeskuskuntayhtymän kanssa.

Kaksi virkaa hakuun
Kuluvan vuoden lisätalousarviona kirkkoneuvosto hyväksyi lähes 700.000 euron vähennyksen tämän vuoden investointeihin. Alitukset johtuvat lähinnä seurakuntakeskuksen rakennusvaiheen siirtymisestä ensi vuodelle. Ensi vuoden budjettiin neuvosto päätti lisätä myös kirkon sakastin muutostyöt. Sakastin hiljentymishuone puretaan lisäsäilytystilan saamiseksi kirkollisille esineille.
Kirkkoneuvosto päätti julistaa haettavaksi yhden nuorisotyönohjaajan viran irtisanoutumisen vuoksi ja yhden perheneuvojan viran eläkkeellesiirtymisen vuoksi. Virat ovat haettavina 28.11. saakka. Lastenohjaajan työvapaan jatkumisen vuoksi sijaisuutta jatkettiin ensi vuoden elokuulle. Kirkon Ulkomaanavun ylivieskalaiseksi yhdyshenkilöksi valittiin Tuula Tuomikoski.