Seurakunnan ongelmakiinteistöjen kohtalosta toimenpide-ehdotukset

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksesta 27.8.2012:

Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvoston asettama rakennustoimikunta, johon kuuluvat kirkkovaltuuston puheenjohtaja Kalle Luhtasela, varapuheenjohtaja Juhani Alaranta, kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja Pekka Similä, kirkkoherra Timo Määttä ja vt. talouspäällikkö Sisko Jussila sekä kirkkoneuvoston nimeämät uudet jäsenet, kirkkoneuvoston jäsen Ismo Iso-Heiniemi, rakennusmestari Harri Korpi ja johtava seurakuntamestari Hannu Jussi-Pekka, valmistelee jatkotoimenpide-ehdotuksen seurakuntakoti Marian, Törmälän alatalon ja Merijärven rivitalon osalta Vesa Östbergin laatiman kiinteistökatselmusraportin pohjalta. Kaikissa tiloissa esiintyy jatkuvasti sisäilmaongelmista johtuvaa käyttäjien ja käyttäjäryhmien terveydellistä oireilua.

Neuvosto esittää kirkkovaltuustolle lapsityöstä vastaavan työntekijän toimen lakkauttamista ja uuden varhaiskasvatuksen ohjaajan viran perustamista lapsityön johtavaksi viranhaltijaksi. Samoin valtuustolle esitetään kokoaikaisen seurakuntapastorin ja diakonian virkojen muuttamista osa-aikaisiksi (60 %). Sari Viitalan määräaikaista diakonian virkasuhdetta jatketaan ensi vuoden alusta heinäkuun loppuun saakka. Merijärven kappeliseurakunnan suntion tehtäviä hoitaa määräaikaisena kuluvan vuoden loppuun Antti Sakko.  Kirkkoneuvosto myönsi lastenohjaajaksi valitulle Heidi Vuolteenaholle eron taloustoimiston toimistosihteerin tehtävästä 9.8. alkaen. Taloustoimiston toimistosihteerin sijaisena toimivan Ritva Alahäivälän työsopimusta jatkettiin vuoden loppuun ja osa-aikaista taloustoimiston toimistoapulaisen tehtävää hoitavan Aino Logren-Isotalon työsopimusta lokakuun loppuun saakka.

Seurakunnan taloustilanne on hyvä. Verotulokertymät ovat nousseet edellisestä vuodesta lähes 5 % ja kassatilanne on hyvä.  Kirkkoneuvosto hyväksyi kirkkovaltuustolle esitettäväksi uudistetut virkojen johtosäännöt. Merijärven kappeliseurakunnan hautojen avaus ja -peittämistyöstä sekä kiinteistöjen lumitöistä päätettiin pyytää tarjoukset paikallisilta yrittäjiltä. Kirkkoneuvosto päätti seurakunnan osallistumisesta alkavaan Koko kaupunki kasvattaa –projektiin.