Merkittävä tunnustus kirkkomusiikin hyväksi tehdystä työstä

Sunnuntaina 14.10 Akustiikassa järjestetty Ylivieskan kirkkokuoron hengellisen musiikin toivelaulukonsertti oli tavallista juhlavampi kahdestakin syystä. Kirkkokuoron uuden äänitteen julkistamisen ohella konsertissa luovutettiin Suomen kirkkomusiikkiliiton myöntämä kanttorin erityisansiomerkki kuoronjohtajalle, dir.cant. Martti Murtoperälle. Murtoperä on toiminut Ylivieskan kirkkokuoron johtajana vuoden 2005 alusta alkaen, sitä ennen Haapaveden kirkkokuoron johtajana 24 vuotta. Ylivieskassa Murtoperän johdolla toimii nykyään myös Virsikuoro ja seurakuntalaisia on aktivoitu kanttorin laulukoulussa. Kanttorin erityisansiomerkkiin ei kuitenkaan aktiivinen kuorotoiminta yksin riitä, vaan myöntämisperusteissa korostuvat myös muu työ kirkkomusiikin hyväksi ja vastuullisuus luottamustehtävissä.

Kuten Keski-Pohjanmaan kirkkomusiikkipiirin sihteeri Kerttu Illikainen merkkiä luovutettaessa totesi, on Martti Murtoperä pyyteettömästi antanut ammattitaitonsa myös kirkkomusiikkipiirin yhteiseen käyttöön. Hän on piirin alueella toimivan kanttori-urkuriyhdistyksen toimihenkilönä ollut osaltaan aktiivinen toimija kirkkomusiikkipiirin kuorotoiminnan ylläpitäjänä ja edistäjänä. Keski-Pohjanmaan Kanttoriyhdistys, jonka puheenjohtajana Martti Murtoperä on toiminut vuodesta 1998 alkaen, ja kirkkomusiikkipiiri ovat Murtoperän myötävaikutuksella tehneet hyvää ja tuloksellista yhteistyötä kirkkomusiikin edistämiseksi alueella. Keski-Pohjanmaan kirkkomusiikkipiirin alueella Murtoperä on toinen kanttori, jolle Suomen kirkkomusiikkipiiri on myöntänyt tämän erityisansiomerkin.

Kaija Arhio