Ylivieskan kirkollisveroprosentti edelleen 1,75

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 29.10.2012

Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuusto vahvisti vuoden 2013 kirkollisveroprosentiksi edelleen 1,75. Nykyinen veroprosentti on ollut käytössä vuodesta 2008.

Seurakunnan talousjohtajan virka muutettiin Ylivieskan ja Sievin seurakuntien yhteiseksi talousjohtajan viraksi. Ylivieskan seurakunnan osuus talousjohtajan työajasta on 80 % ja Sievin seurakunnan osuus 20 %. Muutos astuu voimaan 1.12.2012. Myös Sievin seurakunnan kirkkovaltuusto teki asiasta vastaavan päätöksen. Taloushallinnon tehtäviä on jatkossa suunniteltu hoidettavaksi niin, että Ylivieska vastaisi jo aikaisemman palkanlaskennan lisäksi Sievin kirjanpidosta ja myyntireskontrasta. Nivala taas hoitaisi molempien seurakuntien laskujen sähköisen kierrätyksen ja ostoreskontran. Suunnitelmat tehtävien jaosta menevät vielä jokaisen asianomaisen seurakunnan kirkkoneuvostojen käsiteltäviksi.

Kirkkovaltuusto perusti varhaiskasvatuksen ohjaajan viran kirkkoneuvoston aikaisemmin lakkauttaman vastaavan lastenohjaajan viran tilalle. Jo usean vuoden ajan osa-aikaisena täytetty seurakuntapastorin virka muutettiin myös virallisesti osa-aikaiseksi viraksi ensi vuoden alusta alkaen. Virkaa hoitaa tällä hetkellä Zacharias Onditi. Vastaavalla tavalla Sari Viitalan sijaisena hoitama diakonian virka muutettiin virallisesti osa-aikaiseksi 1.8.2013 alkaen. Tätä virkaa on kuitenkin hoidettu ja hoidetaan jatkossakin kokoaikaisesti täydentämällä palkkausta diakoniatyön vapaaehtoisvaroilla.