Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta

Välttämättömät rakennushankkeet pakottavat nostamaan kirkollisveroprosenttia
Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuusto päätti nostaa yksimielisesti ensi vuoden kirkollisveroprosenttia 1,65:sta 1,75 prosenttiin mittavien ja pakollisten korjaus- ja rakennushankkeiden vuoksi. Veroprosentin nosto lisää verotuloja noin 177.000 vuodessa. Vaikutus seurakuntalaista kohti on keskimäärin 15-25 euroa vuodessa, kun verotettava kunnallisveron alainen tulo on 15.000-25.000 euroa. Tarkoitus on myös hoitaa rakennushankkeisiin tarvittavat lainat mahdollisimman nopeasti turhien korkomenojen välttämiseksi. 1,75 on kirkollisveroprosenttina alueemme keskitasoa.

Heikkilästä tulossa kaikkien toimintojen keskus
Heikkilän toimitalohanke on tiiviissä  suunnitteluvaiheessa. Kolmas versio valmistuu perjantaina 2.11. Tavoitteena saada asialliset ja toimivat tilat. Uusi toimitalo käsittää toimisto- ja vastaanottotilat kaikille seurakunnan työmuodoille sekä toimintatilat lapsi- ja nuorisotyölle. Siksi hanke on seurakunnalta myös merkittävä satsaus Ylivieskan lapsi- ja nuorisotyöhön. Yhteistyö suunnittelijan kanssa on edennyt hyvin. Huoneistoalan rajana on rakennustoimikunnan asettama 2000 neliöä, joka on myös paloluokituksen rajana. Valtuusto piti rakennnustoimikunnan asettamaa neliörajaa riittävänä. Rakennuksesta on tulossa L:n mallinen ja osittain kaksikerroksinen. Kirkkovaltuuston keskustelussa pidettiin tärkeänä, että tilat tulevat tehokkaaseen käyttöön. Olennaisena pidettiin tilojen yhteiskäyttöä erityisesti lapsi- ja nuorisotyön osalta. Myös vammaisneuvoston näkökulmaa toivottiin suunnitteluun.

Rakennushankkeiden aikataulu hyväksyttiin
Kirkkovaltuusto hyväksyi tarkistetun rakennushankkeiden aikataulun. Suvannon huoltorakennusvaihe on käynnistynyt. Törmälän tutkimukset ovat käynnissä ja kuivatus- sekä pihanrakennustyöt alkamassa. Kuivatuksen aikana remontoidaan Marian seurakuntakotia. Suvannon huoltorakennuksen urakoiden yhteissumma on yli 600.000 euroa. Ensi vuoden alussa puretaan ensin Pietari ja sitten Heikkilän pappila ja navetta.

Suurimmat investoinnit ensi vuodelle
Valtuusto hyväksyi lähes 700.000 euron vähennyksen kuluvan vuoden investoinneista. Alitukset johtuvat lähinnä seurakuntakeskuksen rakennusvaiheen siirtymisestä ensi vuodelle.Vähennys pienentää tämän vuoden lainanottotarvetta.
Kirkkovaltuusto otti vastaan lähetystyön johtokunnan esittämän haasteen lähetyslounaan järjestämisestä ensimmäisenä adventtina.