Tavoitteena yhdessä jumalanpalvelusta viettävä seurakunta

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 22.5.2013:

Kirkkoherra Timo Määttä nosti Ylivieskan seurakunnan vuoden 2012 toimintakertomuksesta esille erityisesti uuden strategian valmistumisen. Sitä on jo päästy käytännössäkin toteuttamaan mm. oppilaitostyön käynnistämisellä ja jumalanpalveluselämän kehittämisellä. Kirkosta eroaminen laski kahdesta edellisestä vuodesta. Samana aikana kasvoi myös kirkkoon liittyneiden määrä. Kirkkoon kuuluvia Ylivieskassa on 90,4 %. Jumalanpalveluksiin osallistuminen kääntyi nousuun; niissä kävi keskimäärin 198 henkilöä.

Jumalanpalvelusryhmät kasaan syksyllä
Kirkkoherra esitteli kirkkovaltuustolle jumalanpalveluselämän kehittämistä kuluvana vuonna. Tärkein periaate on osallisuus - muutamat eivät tee kaikkea, vaan monet tekevät vähän. Tavoitteena on yhdessä jumalanpalvelusta viettävä seurakunta, johon kuuluu olennaisena osana ehtoollinen. Liikkeellelähtö tapahtuu jumalanpalvelusryhmien kokoamisella. Ryhmät ovat vuorollaan vastuussa mahdollisimman monissa jumalanpalveluksen eri tehtävissä. Kirkkoherra toi esille ajatuksen muutaman takana tai sivuristillä olevan penkkirivin kokeiluluontoisesta poistamisesta ja niiden paikalle lasten tilan tekemisen. Vilkkaassa valtuuston keskustelussa ajatus sai kannatusta.

Tilinpäätös ylijäämäinen
Ylivieskan kirkkovaltuusto käsitteli vuoden 2012 tilintarkastuskertomuksen ja hyväksyi tilinpäätöksen sekä myönsi tilivelvollisille vastuuvapauden. Verotulokertymät kääntyivät viime vuoden lopulla laskuun. Kirkollisvero alittui 2,9 % ja yhteisövero 22,1 % arvioidusta. Tilinpäätöksen tuloslaskelma osoittaa, että toimintakate oli kuitenkin noin 100.000 euroa budjetoitua parempi. Toimintatuotot ylittyivät 32,7 % arvioidusta ja toimintakulut ainoastaan 5,3 %.  Vuosikatteeksi jäi 394.000 ja poistojen jälkeen tilikauden tulokseksi 2 916,56 euroa. Lainoja lyhennettiin vuoden aikana lähes 284.000 ja pitkäaikaisia lainoja oli vuoden lopussa jäljellä 4,1 miljoonaa. Rahavarojen riittävyys on 47 päivää. Omavaraisuusaste on 51,11 %.