Häät

Hautajaiset

Häät

Työalat

"Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä." (1. Kor. 13:4)

Kun suunnittelet kirkollisia häitä, ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon. Sieltä voit varata kirkon tai muun seurakunnan tilan, papin ja kanttorin.

Avioliittoon vihkiminen ja siihen liittyvät valmistelut

Avioliiton esteiden tutkinta eli kuulutusten hakeminen on suoritettava viimeistään seitsemän vuorokautta ennen vihkipäivää, jotta varmistetaan, että parilla on oikeus mennä naimisiin. Avioliiton esteiden tutkinta tapahtuu Ylivieskan kirkkoherranvirastossa. Etukäteen voitte yhdessä tulostaa ja täydentää lomakkeen tästä linkistä. Samalla lomakkeella voitte pyytää avioliiton esteiden tutkintaa niin seurakunnasta kuin maistraatistakin. Avioliiton esteiden tutkinnan voi tehdä myös Internetissä tästä linkistä.

Sana ”kuulutukset” tulee tavasta lukea avioliittoon aikovien nimet jumalanpalveluksessa, jossa heidän puolestaan rukoillaan. Kuulutuspari voi itse toivoa päivää, jolloin nimet luetaan. On juhlallista olla kirkossa kuulemassa omia kuulutuksia. Pari voi itse päättää, haluavatko he nimiään luettavaksi. Kuulutuksia hakiessa vihittävät voivat valita, missä kuulutustiedot saa julkaista: kirkossa, lehdessä, netissä.

Vihkivästä papista sovitaan kirkkoherranvirastossa samalla, kun haetaan kuulutukset. Vihkipari ottaa itse myöhemmin yhteyttä asianomaiseen pappiin ja kanttoriin vihkikeskustelua/ -harjoitusta varten. Mikäli vihkipappi tai kanttori tulee jostain toisesta seurakunnasta, siitä tulee ilmoittaa etukäteen kirkkoherranvirastoon.

Vihkipaikaksi kotiseurakunta voi tarjota kirkkoa, kappelia tai seurakuntakotia, jotka varataan kirkkoherranvirastosta. Vihkitoimitus on maksuton. Vain tiloista hääjuhlaa varten peritään vuokra.

Kirkollinen vihkiminen voi olla pienimuotoinen tilaisuus. Läsnä täytyy olla kuitenkin vähintään kaksi todistajaa. Halutessaan vihkipari voi pyytää todistajiksi seurakunnan työntekijöitä.

Kirkollinen vihkiminen on mahdollinen, kun vähintään toinen vihittävistä on ev.lut. kirkon jäsen. Toisen on kuuluttava joko ev.lut. kirkkoon tai johonkin muuhun kristilliseen uskontokuntaan, kuten mm. katolisiin, ortodokseihin, anglikaaneihin tai metodisteihin. Rippikoulu tulee olla käytynä molemmilla vihittävillä.

Jos vihkiminen tapahtuu jossakin muussa seurakunnassa, vihkiparin täytyy itse noutaa kirkkoherranvirastosta vihkiraamattu ja todistus avioliiton esteiden tutkinnasta. Nämä toimitetaan vihkipaikalle papin täytettäväksi. Kun vihkiminen tapahtuu Ylivieskassa, huolehtii kotiseurakunta asiasta.

Vihkikeskustelussa käydään asianomaisen papin kanssa läpi vihkikaava ja siihen liittyvät erilaiset vaihtoehdot. Häämusiikissa tulee kirkkokäsikirjan ohjeen mukaan ottaa huomioon vihkitoimituksen jumalanpalvelusluonne. Musiikista vastaa kanttori, jonka kanssa sovitaan asiasta.
Pappien ja kanttorien yhteystiedot

Kirkkoa tai muuta seurakunnan tilaa voi halutessaan koristella vihkimistä varten, mutta toivottavaa on, että koristelut poistetaan heti vihkimisen jälkeen, sillä varsinkin kesäaikaan vihkimisiä voi olla tunnin välein. Seurakunnan puolesta kirkkoon ei tule muita koristeluja kuin alttarikukat, alttarikynttilät ja vihkiryijy. Jos vihkiparin eteen halutaan sirotella esimerkiksi ruusun terälehtiä tms. on tämä mahdollista, mutta myös näiden osalta on toivottavaa, että ne kerätään pois vihkimisen jälkeen. Olisi myös hyvä muistaa, että kirkon alueella tupakointi ja alkoholijuomien nauttiminen ei ole sallittua.

Yleistä lisätietoa kirkollisesta avioliittoon vihkimisestä.