Konfirmaatio

”Maksettu on velkani mun. Ylistys olkoon ristiinnaulitun.
                       Henkesi on voimani mun. Ylistys olkoon ristiinnaulitun.
                       Luonasi on kotini mun. Ylistys olkoon ristiinnaulitun.”
                      (Riihikirkko-hymni: Pekka Simojoki)

Konfirmaatiolinkit:
                         Kuvaaminen konfirmaatiossa
                         Kummit siunaamassa

Rippikoulun päätteeksi vietetään konfirmaatiota Suvannon kappelilla. Kaikkien Törmälässä järjestettävien rippikoulujen konfirmaatiot alkavat klo.13.00 Suvannon kappelilla (Renssulantie 12). Konfirmaatiomessu kestää noin 1,5 tuntia. Rippikoululaisten on hyvä olla paikalla jo etukäteen, jotta  sopiva alba ja ryhmäkuva ehditään ottaa ennen messun alkua.

Ryhmäkuvan tulee ottamaan Studio Raija. Ryhmäkuvia voi jälkeenpäin ostaa Studio Raijasta noin 5e hintaan.

Varsinainen konfirmaatio-osa alkaa saarnan jälkeen. Sana konfirmaatio merkitsee vahvistamista ja vahvistaminen merkitsee puolestaan sitä, että Jumala tahtoo olla sinulle tukena ja vahvistaa sinua uskossa Häneen. Seurakunta rukoilee puolestasi ja rohkaisee sinua elämään tunnustamasi uskon mukaisesti.

Konfirmaatiossa sinä tunnustat henkilökohtaisesti sen uskon, johon sinut on kastettu. Kasteessa vanhemmat ja kummisi lausuivat uskontunnustuksen puolestasi, nyt sinä itse olet pääosassa. Yhdessä koko seurakunnan kanssa lausutun uskontunnustuksen jälkeen sinulle ja muille konfirmoitaville nuorille osoitetaan kysymys: ”Tahdotko Jumalan armon avulla osoittaa tämän uskon elämässäsi.” Tähän sinä vastaat henkilökohtaisesti yhdellä sanalla: ”Tahdon”.  Tämän jälkeen nuoret polvistuvat alttarikaiteen ääreen ja sinut siunataan apostolisella siunauksella. Sinua siunaamassa ovat rippikoulupappisi, nuorisotyönohjaaja ja isonen. Toivomme myös, että oma kummisi voisi osallistua sinun siunaamiseen. Useimmiten siunaamisen jälkeen konfirmoidut nuoret esittävät konfirmaatiolaulun.

Konfirmaatiossa pukeudutaan valkoiseen albaan. Alba muistuttaa kastepuvusta ja korostaa konfirmaation yhteyttä kasteeseen.

Konfirmaatio antaa oikeuden sinulle osallistua itsenäisesti ehtoolliselle. Konfirmaatio on myös edellytyksenä sille, että voit toimia kummina ja saada kirkollisen avioliittoon vihkimisen. Konfirmaatio antaa sinulle oikeuden asettua ehdokkaaksi seurakunnan luottamustehtäviin ja saat äänioikeuden seurakuntavaaleihin kun täytät 18-vuotta, lisäksi konfirmoitu nuori voi toimia isosen tehtävissä käytyään isoskoulutuksen.

Takaisin rippikoulun etusivulle