Kummit konfirmaatiossa

Jo usean vuoden ajan Ylivieskan seurakunnan konfirmaatiojumalanpalveluksissa on pyydetty kummit mukaan nuoren siunaamishetkeen. Myös kummeille kummilapsen konfirmaatio on suuri juhla.

Me rippikoulun opettajatiimit toivomme, että jokaisella rippikoululaisella olisi yksi oma kummi mukana siunaamassa. Jos ja kun kummeja on useita, toivomme, että nuori pyytäisi vain yhden kummeista alttarille. Näin siksi, että tila alttarikaiteen ja kirkon kuoriosassa on rajallinen.

Mikäli kenelläkään kummilla ei ole mahdollista saapua siunaamaan nuorta, voi siunaamiseen osallistua jokin muu nuorelle tärkeä/läheinen aikuinen, sukulainen, ystävä, joku sisaruksista, vanhempi tai isovanhempi.  Tärkeää nuorelle on, että hänellä on tuossa hetkessä alttarilla joku läheinen ihminen laittamassa siunaavat kätensä hänen päälleen.

Käytännön ohjeita kummeille

1. Jos vain on mahdollista, niin selvitä itsellesi etukäteen, mihin kohtaan alttarikaidetta nuoresi tulee asettumaan konfirmaation aikana, sillä valkoisiin alboihin pukeutuneena heitä on vaikeampi takaapäin tunnistaa. Nuoret tietävät paikkansa jo ennen konfirmaatiota.
  2. Asetu istumaan kirkkosalissa sellaiselle paikalle, että sinun on helppo lähteä sieltä alttarille.
  3. Konfirmoiva pappi kutsuu konfirmoitavat sekä kummit alttarin ääreen (yleensä saarnan jälkeen).
  4. Asetu alttarilla seisomaan nuoresi taakse.
  5. Kun nuoret polvistuvat alttarikaiteen ääreen pappi, nuorisotyönohjaaja, isonen ja kummi asettavat yhtä aikaa kätensä siunattavan nuoren pään päälle. Kummi lausuu ääneen kummilapsen etunimen tai nimet, jonka jälkeen pappi lausuu siunauksen sanat.
  6. Siunauksen jälkeen kummi seisoo oman nuorensa takana niin kauan, kunnes kaikki konfimoitavat nuoret ovat siunattu. Sen jälkeen kummi voi palata omalle paikalleen kirkkosaliin.

Tämän jälkeen messu jatkuu yleensä nuorten laululla.

Konfirmaatio ei ole mikään esitys vaan iloinen perheen ja koko seurakunnan yhteinen juhla, siksi kannattaa turha jännittäminen unohtaa.

Takaisin rippikoulun etusivulle