Nuorisotyön toimintaesittely

Tervehdys, mukava kun tulit tänne. Tässä kerron sinulle mitä Ylivieskan seurakunnan nuorisotyössä tapahtuu vuoden mittaan.

Ajankohtaiset nuorisotyön menovinkit löydät täältä.

KEISKO eli kerhonohjaaja-isoskoulutus.
Kenelle KEISKO on tarkoitettu? Rippikoulun käyneille nuorille

Mitä siellä tehdään ja mitä siitä hyötyy? Yhdessä tekemällä ja erilaisten harjoitusten avulla saat valmiuksia toimia isostehtävissä kaikilla seurakunnan järjestämillä leireillä. Saat lisävalmiuksia toimina alakouluikäisten tyttöjen ja poikien kerhonohjaajana.
KEISKOssa opetellaan sekä elämää ja elämästä  että käytännön leiri- ja ohjaustaitoja. Näitä ovat esim. iltaohjelmien ja hartauksien suunniitelu jatoteutus, leikinjohtamisen perustaidot, ryhmädynamiikka ja ohjaamistaidot, tutustutaan alakouluikäisten ja nuoren kehityspsykologiaan, pyritään vahvistamaan vuorovaikutus- ja sosiaalisiataitoja ja ennen kaikkea tuetaan nuoren kokonaisvaltaista kasvua niin henkisestä kuin uskonnollisesta näkökulmasta.

Koulutuksen kesto? Laskennallinen laajuus 80 h. Yksi vuosi, jonka aikana neljä leiriviikonloppua, kaksi syksyllä- kaksi keväällä. Leirviikonloppujen välissä ohjausharjoittelu, hartauden valmistaminen, uskonelämänhoitaminen, seurakuntayhteys.

Koulutuksen päätteeksi isoset ja kerhonohjaajat siunataan tehtävään seurakunnan yhteisessä jumalanpalveluksessa.

Vanhoille isosille järjestetään omaa isostaitoja täydentävää ja syventävää koulutusta.

ISOStoimintaan osallistuu vuosittain noin 150 15/16- 20 vuotiasta KEISKON käynyttä nuorta. He toimivat isosen tehtävissä varhaisnuorten, rippikoulu ja KEISKO-leireillä. Vanhemmat isoset voivat halutessaan hakeutua myös isosen/apuohjaajan tehtäviin diakoniatyön järjestämille leireillä kuten kehitysvammaisten, invalidien, varttuneen väen ja erilaisille perhetyön leireille.

Nuorten Tiimi  on nuorten keskuudestaan valitsema 7 hengen ns. nuorten johtoryhmä. Nuorten tiimin toimintakausi on vuoden mittainen toukokuusta toukokuuhun. Tiimi valitsee keskuudestaan puheenjohtajan ja muut toimijat. Se toimii puheenjohtajansa johdolla nuorisotyön tärkeänä sekä suunnittelu- että toteuttajaporukka nuorisotyönohjaajan rinnalla. Vuoden 2017-2018 Nuorten Tiimin muodostavat  Joona Alamikkelä (pj), Antton Vuolle (vpj), Olivia Myllylä, Arsi Mattila, Henriina Leppälä, Veera Savukoski ja Karoliina Lukkarinen.

Taize-matkat    Kahden- kolmen vuoden välein on Ranskan ekumeniseen luostariin, Taizeen suuntautuva n. kahden viikon mittainen matka yhteistyössä Ylivieskan lukion kanssa.  Matkaiset keräävät vuoden - puolentoista vuoden aikana matkakassan kasaan erilaisilla tempauksilla, projekteilla ja myynneillä. Matkan pääse mukaan n. 40 nuorta. Taize-projektin esittelysivut. Viimeisin matka toteutettiin kesällä 2017.

Nuorekas iltakirkko järjestetään Heikkilän kappelissa perjantai-iltaisin klo 18.00 kerran kuukaudessa. Ne ovat suunnattu sekä nuorille, opiskelijoille että nuorille aikuisille. Luonteeltaan ne ovat hiljentymistilaisuuksia. Iltakirkossa lauletaan tuttuja hengellisiä lauluja mm. Nuoren seurakunnan veisukirjasta.  Avustajina illoissa toimii nuorten messubändi.

Oloillat ovat perjantai-iltaisin klo 18-23.00 Nuorisotila Vitiksessä.  Iltojen sykkeen löytää ajatuksesta ollaan, syödään ja möllötellään ja tavataan toisiamme.  Illoissa voi viivähtää lyhyempää tai pidempään. Se on kohtaamispaikka niin opiskelijoille kuin isosillekin. Kahvi porisemassa, biljardipallo pyörimässä ja gospelbiisit soimassa ja kaverit messissä.  Yhteinen hartaushetki n. klo 20. Oloilloissa avustaa Nuorten Tiimi. (Rippikoululaisten kortit/merkit jaetaan n. klo 20.15)

8ACTION-illat on tarkoitettu rippikoululaisille. Torstai-iltaisin Nuorisotila Vitiksessä 18-19.30 on ohjelmallinen ilta, jossa ohjelman vastuunkantajina on työntekijöiden lisäksi Nuorten Tiimi ja KEISKOLAISET.

Vitiksen laulu- ja soittoryhmä kokoontuu Vitiksessä. Ryhmään ovat tervetulleita kaikki laulamisesta ja soittamisesta kinnostuneet nuoret. Ryhmä avustaa mm. kirkkotilanteissa.

Festari- ja konserttimatkoja gospelkonsertteihin sekä valtakunnallisiin tapahtumiin.Tulevista konserteista ja niihin ilmoittautumisista löydät nuorisotyön ajankohtaissivulta,