LOGO Isotekstinen versio | Normaali versio

Kirkko

• valmistui 1786
  • suunnittelija Pekka Raudaskoski
  • alttaritaulun ¨Vapahtaja ristillä¨ maalannut taiteilija S. Wetterhoff-Asp 1897
  • istumapaikkoja 700
  • urut 35 äänikertaa, valmistanut Kangasalan urkutehdas 1971
  • vanhan alttaritaulun, josta valokuva kirkon pohjoisovella, on maalannut Thomas Kiempe 1780 -luvulla (lisää kuvia kirkosta kuvagalleriassa)
  • huomattavat korjaukset ja maalaukset:
    • arkkitehti Julius Basilier 1892, arkkitehti Kaj Englund 1957, insinööri Veikko Sorvisto 1981, arkkitehti Jari Reponen 1991
  • Ylivieskan kirkko tuhoutui kokonaan tulipalossa pääsiäislauantaina 26.3.2016

Seurakuntakoti Maria

Kirkkotien varrella sijaitseva seurakuntakoti Maria rakennettiin vuonna 1964. Se saneerattiin 1995, jolloin se sai nykyisen nimensä. Mariassa on seurakuntasali, toimituskappeli, rippikoulusali, kahvio ja keittiö. Talo remontoitiin keväällä 2008.

Toimitalo Pietari

Entisen Heikkilän pappilan paikalle Terveystielle, Kalajoen rantaan, Ouluntien läheisyyteen, valmistui Toimitalo Pietari lokakuun alussa 2009. Siinä on toimitilat kaikille seurakunnan työaloille. Uuden toimitalon rakentaminen tuli ajankohtaiseksi, kun vanha toimitalo Pietari seurakuntakoti Marian vieressä jouduttiin purkamaan kosteusongelmien vuoksi kesällä 2008. Uudessa Pietarissa on kuusi osastoa. Sisäpihalta tultaessa oikealla on Pikkupietari, jossa on toimisto- ja toimintatilat lapsityölle. Toinen sisäänkäynti oikealta vie Nuorisotila Vitikseen, josta löytyvät tilat varhaisnuoriso- ja nuorisotyölle. Keskimmäisestä sisäänkäynnistä on kulku alakerran kirkkoherranvirastoon, pappien työhuoneisiin sekä kokoushuone Bäckmaniin. Yläkerrasta löytyy taloushallinnon, tiedotuksen, it-aluekeskuksen sekä kanttorien työpisteet ja kokoushuone Lagus. Vasemman puoleisin sisäänkäyti vie Perheasiain neuvottelukeskukseen ja sen oikealla puolella oleva ovi diakoniatyön tiloihin. Näiden osastojen yhteisenä tilana on kokoushuone Lydia.

Suvannon kappeli

Koskipuhtoon vuonna 1986 valmistuneessa Suvannon kappelissa on kirkkosali, kahvio, keittiö ja kerhotilat. Suvannon kappelin laajennusremontti valmistui vuoden 2006 alussa.
Virtuaalikierros Suvannon kappeliin

Kappelit ja hautausmaat

Heikkilän kappeli, rakennettu 1936, sijaitsee Rauhantiellä hautausmaan keskellä. Kankaan, Kantokylän ja Raudaskylän  kylähautausmaat siirtyivät seurakunnalle vuonna 1973 ja niiden kaikkien yhteydessä on oma kappeli. Lisäksi kirkon ja Suvannon kappelin yhteydessä on omat hautausmaansa. Suvannon hautausmaan laajennusosa valmistui 2007. Siinä on oma alue uurnahautapaikoille sekä erillinen tunnustuksettomien hauta-alue. Hautaus- ja kiinteistötoimen uusi huoltorakennus valmistui Suvannon hautausmaan yhteyteen keväällä 2008.

Heikkilän hautausmaan kappeli

Kankaan hautausmaan kappeli

Kantokylän hautausmaan kappeli

Raudaskylän hautausmaan kappeli

Suvannon hautausmaan kappeli

Törmälän luonto- ja virkistyskeskus

Löytyllä, Raudaskylä-Sievi tien varrella sijaitsee  Törmälän luonto- ja virkistyskeskus. Siinä on hyvätasoiset kokoontumis-, sauna- ja ruokailututilat sekä majoitustilat 67 henkilölle.

Joonaalan kota ja kämppä

Huhmarille menevän ulkoilu- ja hiihtoreitin varrella, täydellisessä erämaa -ympäristössä, sijaitsee Joonaalan kota ja kämppä. Seurakunnan ukkopiirin ja Suomen Ladun yhteistyönä vuonna 1997 valmistunut kota palvelee avointen ovien ja itsepalvelun periaatteella kaikkia luonnossa liikkujia. Kämppä valmistui vuoden 1999 loppuun mennessä ja se toimii varausperiaatteella pienten ryhmien luontoretkipaikkana. Yöpyjiä kämppään mahtuu enintään kymmenen.

> Toimitilojen osoitteet ja yhteystiedot