Palveleva puhelin (pp)

Palvelevan puhelimen uudet verkkosivut

Palvelevan puhelimen puhelinnumerot muuttuvat. Lokakuun ensimmäisestä päivästä lähtien numero on kaikkialla Suomessa 01019-0071 suomenkielisille ja 01019-0072 ruotsinkielisille. Suuntanumeroa ei tarvita enää myöskään matkapuhelimella soitettaessa. Nykyinen numero 10071 on käytössä syyskuun loppuun.
Uutta on myös se, että Suomen ulkopuolelta voi soittaa Palvelevaan puhelimeen. Ulkomailta soitettaessa numerot ovat + 358 1019 0071 ja + 358 1019 0072.

Päivystysajat pitenevät
Palveleva puhelin on avoinna joka päivä, myös viikonloppuisin ja juhlapäivinä. Uusien puhelinnumerojen myötä päivystysaika pitenee lähes kaikkialla. Suomenkielinen päivystys on avoinna koko maassa sunnuntaista torstaihin kello 18-01 sekä perjantaina ja lauantaina 18-03. Ruotsinkielinen päivystys on joka ilta kello 20-24. Aikaisemmin päivystysajat vaihtelivat alueittain.
Soitto Palvelevaan puhelimeen maksaa lankapuhelimesta paikallispuhelumaksun verran. Matkapuhelimella soitettaessa laskutusperusteena on oman operaattorin puheluhinnat.

Palveleva netti auttaa verkossa
Verkon auttamispalvelu Palveleva netti toimii osoitteessa evl.fi/palvelevanetti. Palvelevaan nettiin voi lähettää viestin milloin tahansa. Viesteihin vastataan viiden päivän kuluessa.
Palveleva puhelin ja netti eivät laskuta palveluistaan.

Nimetöntä ja luottamuksellista auttamista
Palveleva puhelin on luterilaisten seurakuntien ylläpitämä auttava puhelin. Palvelevaan puhelimeen soittaessa ei tarvitse esitellä itseään. Keskustelu tapahtuu nimettömänä ja on luottamuksellista. Palvelevan puhelimen päivystäjät ovat sitoutuneet vaitiolovelvollisuuteen. He ovat tehtävään huolellisesti valittuja ja koulutettuja vapaaehtoisia tai kirkon työntekijöitä.
Palvelevassa puhelimessa ja netissä käytetään vain sellaisia laitteita ja teknisiä järjestelyjä, joissa yhteydenottajaa ei voi tunnistaa. (KT 13.9.2007 oa-h)

Painopisteet:

• päivystäminen
  • päivystäjien työnohjaus (n. 70 vapaaehtoista päivystäjää)
  • päivystäjien koulutus
  • yhteydenpito