Polvi ja Kupari kesäillan konsertissa

Ylivieskalaissyntyinen, nykyinen jämsäläinen, baritoni Taisto Polvi ja urkuri Marko Kupari konsertoivat keskiviikkona 26.6. klo 19 Ylivieskan kirkossa.  Konsertissa kuullaan mm. Paavon monologi ja virsi oopperasta Viimeiset kiusaukset, Siionin virsiä, urkusooloja sekä Oskar Merikannon, Toivo Kuulan, Ahti Sonnisen ja Taneli Kuusiston teoksia.

Taisto Polvi tunnetaan useiden maakunnissa toteutettujen oopperoiden roolitöistä, mm. rooleistaan Ilmajoen musiikkijuhlilla, Ylläksen Velho-trilogia ja Martti Kitusen päärooli Virtain Karhu-oopperassa, Saarijärven Runeberg-oopperan Saarijärven Paavon -rooli sekä Hämeenkyrön Sillanpään Marssilaulu-oopperassa F.E. Sillanpään päärooli.

Taisto Polvi on laulanut vierailevana solistina kuorojen ja kirkkoteosten esityksissä. Hän on antanut säännöllisesti lied- ja kirkkokonsertteja kotimaassa ja ulkomailla.

Keskeiset lauluopintonsa Taisto Polvi on suorittanut professori Matti Lehtisen oppilaana Helsingissä. Hän on ollut myös Valtakunnalisen Oskar Merikanto -yksilaulukilpailun finalisti. Tasavallan presidentti myönsi hänelle 2006 director cantuksen nimen ja arvon.

Marko Kupari on suorittanut urkujensoiton opintoja Keski-Pohjanmaan konservatoriossa ja Kaustisen musiikkilukiossa opettajana Markku Vuori sekä Sibelius-Akatemiassa kirkkomusiikin koulutusohjelmassa opettajana Markku Heikinheimo. Musiikin maisterin tutkinnon hän suoritti kesällä 2001 ja urkujensoiton A-tutkinnon (ent. diplomitutkinto) keväällä 2002. Lisäksi Kupari on opiskellut urkuimprovisaatiota yksityisesti Mikko Korhosen johdolla Kuopiossa.

Solistisen konsertoinnin lisäksi Kupari on toiminut myös kamarimuusikkona laulajien, instrumentalistien ja kuorojen säestystehtävissä. Ohjelmiston painopiste on romantiikan ja myöhäisomantiikan ajan urkumusiikissa. Marko Kupari toimii tällä hetkellä Jämsän seurakunnan kanttorina.