Adventti kutsuu hiljentymään ja jakamaan

Ensimmäisen adventin pääteksti ja valkoinen väri kääntävät katseet uuden kirkkovuoden alkaessa kohti pääsiäistä. Ensimmäinen adventtisunnuntai liittää adventin ja joulun palmusunnuntain ja pääsiäisen tapahtumiin. Ihmiset ottavat aasilla ratsastavan Jeesuksen vastaan tervetulleena rauhan ruhtinaana. Pian samat ihmiset vaativat häntä ristiinnaulittavaksi. Aasilla ratsastava Jumalan Poika muistuttaa tänä nopeiden, vahvojen ja itsevarmojen aikana yhä, että Jumala on heikkojen ja kärsivien puolella.

Perinteinen Hoosianna (auta, pelasta) kajahtaa ensimmäisenä adventtisunnuntaina Ylivieskan kirkossa yhdessä veisaten sekä aamupäivän messussa, että illan Adventtivesperissä. Messussa on mukana Ylivieskan yhdistyneet kuorot ja illan vesperissä Kalajoen ja Ylivieskan kirkkokuorot.

Kirkkovaltuusto ja lähetystyön johtokunta järjestävät messun jälkeen Mariassa perinteisen lähetyslounaan. Tänä vuonna lounaan yhteydessä on Marian rippikoulusalissa lähetysnäyttely, joka sisältää multimediaa ja esineistöä lähetyskentiltä.

Ensimmäisestä adventista lähtien kirkossa on esillä myös ainutlaatuinen ylivieskalaisten nukentekijöiden valmistama jouluseimi-asetelma.