Jumalan ilmoitus Raamatussa

Toisessa Uskon ABC-illassa pohditaan Jumalan ilmoitusta

Ylivieskan seurakunnan Uskon ABC –illat jatkuvat torstaina 5.9. klo 17.30 toimitalo Pietarin Bäckman-salissa aiheella Jumalan ilmoitus Raamatussa. Aiheesta alustaa kappalainen Pekka Favén. Kristillisen käsityksen mukaan Raamattu on Jumalan ilmoitusta. Kristillinen usko perustuu Jumalan ilmoitukseen. Jumala puhuttelee ihmistä luonnossa, elämänkohtaloissa ja omassatunnossa, mutta ennen kaikkea Raamatussa. Jumalan ilmoitus koskee kaikkia ihmisiä, sillä ”Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. ” (Ef. 2:8-9).

Vanha ja Uusi testamentti ovat Jumalan ilmoituksen kannalta lujasti sidoksissa toisiinsa. Sen osoittaa vanhan ja uuden liiton välinen pelastushistoriallinen jatkuvuus. Vanhan testamentin profetiat täyttyvät Uudessa testamentissa Kristuksessa. Jumala on Kristuksessa paljastanut ja osoittanut kirkkautensa, rakkautensa, armonsa ja valtansa. Siksi Jumalan evankeliumi Kristuksesta on voima pelastukseksi.

Ilmoitus Raamatussa on Jumalan viesti ihmiselle, mutta sen ovat kirjoittaneet ihmiset. Millä tavalla Jumalan viesti on ihmisten kautta välittynyt Raamattuun, on kysymys, johon ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta. Raamattu on hyvin vaihteleva kokonaisuus. Se antaa useissa kysymyksissä sijaa monille erilaisille näkemyksille, mutta mistään emme löydä Kristussanomaa yksiselitteisemmin kuin Raamatusta.

Tervetuloa rakentavaan yhteyteen kuuntelemaan ja keskustelemaan aiheesta - Jumalan ilmoitus Raamatussa - Ylivieskan toimitalo Pietariin 5.9. klo 17.30 alkaen.

Pekka Favén, kappalainen