Naisen elämänkaaren kauneus ja kipu

Kirjailija Maija Nyman puhuu naisen elämänkaaren kauneudesta ja kivusta sunnuntaina 22.9. Ylivieskassa järjestettävässä Naisten päivässä.Onko naisen elämän tarinalla aina erityinen merkitys? On, sanoo kirjailija Maija Nyman, joka puhuu teemasta Ylivieskan seurakunnan naistenpäivässä 22.9.

- Ei kannata vertailla toisten tarinaan, vaikka paljon löydämmekin yhteneväisyyksiä. Kuitenkin jokaisen elämänkaari on samalla kertaa kaunis ja kipeä. Oli elämä lyhyt tai pitkä, se on yhtä arvokas Luojamme käsissä.

Läheisten ihmissuhteiden keskellä koetaan kaikki tunteet, myös syvää yksinäisyyttä. Itsensä kanssa sinuksi tuleminen ottaa aikaa ja usein juuri siihen tarvitaan kipeitä oivaltamisen aikoja, Maija Nyman toteaa kolmen aikuisen pojan äitinä, anoppina ja isoäitinä.

Hän korostaa myös sitä, ettei kaikkien tarvitse mennä naimisiin, kaikista ei tule koskaan äitejä eikä isoäitejä. Silti nainen on aina yhtä kokonainen ja voi tulla monelle sielunsiskoksi, korjaavaksi kokemukseksi äidistäkin.

Naistenpäivässä etsitään viisautta kuhunkin vaiheeseen, myös luopumiseen ja rajallisuuteen. Ruuhkavuosien keskellä tarvitaan auttavia käsiä, kuuntelevia korvia ja armollisuutta, että nainen jaksaisi paremmin.

- Jumalan edessä voimme uskoa itseemme terveellä tavalla, kasvaa entistä enemmän itsemme näköisiksi. Kipukohdista tulemme vahvoiksi, arvet kyllä jäävät, mutta haluan kuulua arpisen Vapahtajan joukkoihin. Siinä on naisen helppo hengittää ja uskaltaa iloita kaikista vaiheista katkeroitumatta, sanoo Maija Nyman.

Päivillä on myös tarjolla Sana-lehteä ja kirjallisuutta.