Luento lukkari Päivärinnasta Mariassa

Seurakunnissa tuli kiittää Jumalaa laululla, soitolla ja musiikilla. Urku- ja muulla musiikilla ei ollut lupa pitkittää jumalanpalvelusta seurakunnan laulun kustannuksella. Laulu puolestaan tuli ”tapahtua hyvässä järjestyksessä ja yksimielisesti, ei liian nopeasti eikä liian hitaasti. Kirkkoherran on valvottava kirkkolaulua”, näin sanottiin Pietari Päivärinnan aikana kirkkolaissa, jossa oli lisäksi säädös: ”lukkarilla tulee olla täytetäinen puhdas ja taipuisa ääni”.

Ylivieskan kanttori Martti Murtoperä luennoi lukkari Pietari Päivärinnasta seurakuntakoti Mariassa 25.9. klo 19. Luennon lomassa Löytyn Mieslaulajat laulavat. Luennossa Murtoperä syventyy Päivärinnan saavutuksiin ja sattumuksiin. Lukkarin toimenkuvaan kuului tuolloin myös toimiminen maaseutukirjeenvaihtajana. Päivärinta kritisoi eräässä lehtikirjoituksessaan sanomalehtien kulkua, johonka hän sai teräväsanaisen vastineen Raahen pormestarilta. Hän esitti, että lukkarit kuljettaisivat toisilleen postia ”johon heillä kyllä lienee aikaa löytyvän”. ”Luulisihan lukkarilla aina aikaa olevan kuusi päivää kuljeskella kun vaan vartoo seitsemännen”.