Vapahtaja - vapauttaja

Luukkaan jouluevankeliumin avainlause ovat nämä enkelin sanat ensimmäisenä jouluyönä Betlehemin kedon paimenille: "Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra."

Ei siis sanota "heille", eikä "muille". "Teille" siis meille, sinulle ja minulle menee henkilökohtaisuuksiin. Paimenet ajattelivat: - Siis meille! Meille, joiden pitää sapattinakin olla töissä.

Tänäänkin "teille" tarkoittaa "meille". "Teille" merkitsee samaa kuin "kenelle tahansa, jokaiselle".

Ja vielä sana "tänään" eikä siis "huomenna". Ei sanota: "kunhan ensin tulet paremmaksi" tai: "kun tulet uskoon", eikä liioin: "maatessasi kuolinvuoteellasi".

"Tänään" korostaa ajankohtaisuutta. Nyt se tarkoittaa: "tätä juttua lukiessasi, tällä hetkellä".

Uskon ABC –illassa to 3.10. klo 17.30 toimitalo Pietarin kokoushuone Bäckmannissa teemasta Vapahtaja-vapauttaja alustaa rovasti Tuomo Kälviä.Tänään ja tässä on Betlehem. Ei tarvitse odottaa ensi viikon torstaita, ei kolmea kuukautta, ei etsiä muualta. Sinun oikea ja todellinen joulusi on jo nyt.

Sana "Vapahtaja" kertoo, kuka ja millainen tarkoittaa juuri sinua ja juuri parhaillaan henkilökohtaisesti.

Sana "Vapahtaja" on yhtä kuin "ilmaiseksi", siis ilman edellytyksiä, ilman ennakkoehtoja, ilman jälkilaskuja - ja juuri siksi myös kaikille.

Tässä ei käydä kauppaa, ei anneta eikä oteta, eikä peritä jälkikäteen osamaksueriä.

Seimessä makaavasta Vapahtajasta, joka on Kristus, Herra, muuan Paavali muistuttaa vuosikymmeniä myöhemmin pakanuudesta kristinuskoon kääntyneitä Galatian maakunnan ihmisiä: "Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen." (Gal. 5:1)

Tuomo Kälviä