Lasten vinkkelistä

Ajatuksia jumalanpalveluksen kehittämisestä

Ylivieskan seurakunnassa kehitetään jumalanpalvelusta kaiken ikäisten yhteiseksi messuksi. Miten messusta saisi lapsiystävällisemmän? Jeesus asetti lapsen opetuslasten keskelle. Voisiko lapsella olla paikka myös keskellä jumalanpalvelusta?

Lapsille oma tila

Ylivieskan kirkkoon on tarkoitus tehdä tilaa lasten pöydälle ja tuoleille siirtämällä muutamaa penkkiriviä väliaikaisesti. Näin lapset saavat piirustuspaikan. Päivän aiheeseen sopivia väritystehtäviä jaetaan lapsille ensimmäisestä adventtisunnuntaista lähtien joka sunnuntai. Kirkkoon hankitaan myös lasten kuvakirjoja raamatunkertomuksista, joita lapset voivat selailla penkeissä tai pöydän ääressä.

Saarnan aikana sakastissa pyhäkoulu

Saarna on usein suunnattu aikuisille ja siksi haaveilemme saarnan aikaisesta pyhäkouluhetkestä kirkon sakastiin. Pyhäkoulu on lapsen oma jumalanpalvelushetki, jossa käsitellään saarnatekstiä niin että se koskettaa lapsen maailmaa. Lapset saavat myös pyhäkoulutaulun ja tarran. Perhekirkossa pyhäkoulua ei järjestetä, vaan silloin saarna on suunnattu myös lapsille.

Lapset mukana suunnittelussa ja toteutuksessa

Jumalanpalvelusryhmissä lapset saavat itse osallistua jumalanpalveluksen suunnitteluun ja toteutukseen yhdessä vanhempien, isovanhempien tai kummien kanssa. Lapsi voi soittaa suntion kanssa kirkon kelloja, ojentaa virsikirjoja ovella ja kerätä kolehtia. Lukutaitoiset lapset voivat myös kertoa päivän aiheesta ennen lukukappaleiden lukemista ja osallistua esirukoukseen.

Nyt on suunnittelun ja kehittämisen aika. Adventtina kokoonnutaan koko seurakunnan yhteiseen meidän messuun, jossa kaiken ikäiset saavat olla osallisia.

Anne Sumela, lapsityön pappi