Uutinen kirkkoneuvoston kokouksesta 4.12.2007

Ylivieskan seurakunnalla edessä investointien vuosi

Kirkkoneuvosto päätti esittää kirkkovaltuustolle Ylivieskan seurakunnan toiminta- ja taloussuunnitelman vuodelle 2008. Tuloslaskelma on 730.000 euroa alijäämäinen. Suurimpana syynä alijäämään on purettavista kiinteistöistä johtuvat noin 770.000 euron kertapoistot. Vuosikate säilyy plussalla lähes 40.000 euroa.

Ensi vuoden investointisuunnitelma on 3.658.000 euroa. Suurin kohde on Heikkilän uuden toimitalon rakennusprojekti, joka jatkuu vielä vuodelle 2009. Muita investointeja ovat Suvannon huoltorakennuksen rakennusvaihe sekä Törmälän leirikeskuksen ja Seurakuntakoti Marian remontit, jotka kaikki on tarkoitus toteuttaa kevään aikana. Investointien vuoksi lainakanta kasvaa ensi vuonna noin 3 miljoonaan euroon.

Törmälän leirikeskuksen remontti käynnissä
Kirkkoneuvosto hyväksyi Vesa Östbergin laatiman Törmälän leirikeskuksen ala- ja keskitalon peruskorjaussuunnitelman kosteus- ja mikrobiongelmien poistamiseksi. Ulkopuoliset sadevesiviemäröinti- ja salaojitustyöt on jo tehty. Kummankin talon ilmanvaihtoa parannetaan ja alapohjakohteet avataan ja rakennetaan uudelleen. Keskitalossa seinien ja lattioiden tiiviyttä parannetaan sekä vaihdetaan lämpöpatterit.

Marian remontti käyntiin tammikuussa
Myös Seurakuntakoti Marian peruskorjaus alkaa tammikuussa. Henkilöstön sosiaalitilat rakennetaan kellarin väestönsuojatiloihin, toimituskappelipäädyn alapohja avataan ja korjataan todetut vauriot perusteellisesti. Rakennuksen yläpohjan ja liittymäkohtien ilma- ja lämpövuodot tiivistetään. Perustusten salaojat ja sadevesiviemäröinnit uusitaan ja eristetään patolevyin ja routaeristyksin. Kevään aikana tehtävä remontti vaikuttaa myös jonkin verran toimintaan, jonka painopistettä siirretäänkin Suvannon kappeliin.

Purku-urakka alkaa tammikuussa
Toimitalo Pietarin ja Heikkilän pappilan purku-urakoitsijaksi valittiin tarjousten perusteella Veljekset Paupek Oy. Purku ajoittuu  7.1.-31.3. väliseen aikaan. Urakkasopimukseen kuuluu myös jätteiden lajittelu ja hävittäminen.
Kirkkoneuvosto käsitteli kiinteän ja irtaimen omaisuuden tarkastuskertomuksen ja tutustui Heikkilän toimitalon suunnitelmiin. Lopulliset suunnitelmat valmistuvat tammikuun loppuun ja rakentamisvaihe on tarkoitus aloittaa kevään aikana. Heikkilään rakennettavaan toimitaloon tulee toimisto- ja toimintatilat kaikille seurakunnan työmuodoille.

Uusi palkkausjärjestelmä käyttöön
Kirkon palkkausjärjestelmä on muuttunut 1.10. alkaen. Kirkkoneuvosto hyväksyi henkilöstön vaativuusryhmiin sijoittelun ja uuden virkaehtosopimuksen käyttöönoton. Tiedotussihteerin johtosääntö tarkastettiin takautuvasti vuoden alusta työnkuvan muutosten vuoksi. Virkaan aikaisemmin kuuluneet lähetyssihteerin tehtävät ovat jääneet pois ja tilalle on tullut atk-asiantuntijan tehtävät.
Nuorisotyönohjaajaksi hakeneista kirkkoneuvosto päätti haastatella neljä pätevyyden omaavaa hakijaa. Haastattelutyöryhmään valittiin Timo Matinlauri, Kirsi Yli-Olli, Kati Marjakangas ja Timo Määttä.
Kirkkoneuvosto valitsi JHTT-tilintarkastusyhteisöksi Ernst&Young Oy:n tarjousten perusteella.