Talun leirikeskus Virossa vihittiin käyttöönsä

Matti Latvala
Talkoolaisten suurtyö huipentui yhteiseen juhlaan

Nuorten käyttöön rakennettu leirikeskus tuli todelliseen tarpeeseen. Sitä kiittelivät varsinkin paikalliset nuorisotyön tekijät ja Viron arkkipiispa Andreas Pöder. Juhlaan osallistuneet talkoolaiset kokivat Talun seitsenvuotisen urakkansa täyttymykseksi.

”Herraa hyvää kiittäkää”, tuli talkoolaisten sydämestä. Vasemmalla Alpo Järvi.
Talkoopappina tunnettu Alpo Järvi halusi vielä eläkeläisenäkin olla mukana vihkimässä Talua, jonka pystyttämiseen hän oli innostanut talkoolaisia monien vuosien ajan. ”Koen Talun talkoolaisten ja omien ponnistelujeni siunauksena”, Järvi kuvaili tuntojaan tilaisuudessa.
    Herättäjä-Yhdistyksen kansainvälinen työ on rahoittanut hanketta lähes 70000 eurolla. Talkoolaisia kohteeseen on vuosien mittaan lähetetty 79 ryhmää. Yhteensä puolentuhatta talkoolaista on tehnyt Talun hyväksi yli 20000 työtuntia. Heistä huomattava osa on Pohjanmaalta, useita Ylivieskasta.

Viron nuoret tarvitsevat Talua

Aidoimmin Talun leirikeskuksen merkitystä osasi oman tuntemuksensa perusteella kuvailla Virossa kristillistä nuorisotyötä tekevä Pia Ruotsala. ”Teidän työssänne syntyy sellaista, mitä voi silmin nähdä ja käsin koskea. Sitä ei minun työssäni aina heti voi nähdä”, Pia totesi Talun iltaseuroissa sinne tulleille talkoolaisille.
    Pia Ruotsala on Virossa vuodesta 2009 lähtien työskenneltyään oppinut puhumaan ruohonjuuren  tasalta. ”Teidänlaisianne täällä tarvitaan, ei kapulakieltä”, hän maallisti sanomansa. Virolainen arkitodellisuus on tehnyt vaikutuksen nuorisotyöntekijään. Hän joutuu arjen työssään toimimaan myös Viron kirkon perhekoordinaattorina. Maassa on runsaasti yksinhuoltajaperheitä ongelmineen.
    ”Huomatkaa, että nykyisten lasten vanhemmat ovat taannoisen neuvostojärjestelmän kasvatteja”, Pia muistuttaa. Kristittyjä maassa on ainoastaan alle viidennes kansasta. Pappeja täkäläinen yhteiskunta ei pysty vielä palkkaamaan. ”Lähetystyöntekijänä toimin kuin pintana kahden sukulaiskansan välillä”, Pia sanoo. Tärkeimpinä työvälineinään Pia pitää korviaan. Ihminen pitää osata kohdata ihmisenä.

Talu on yhteinen rakkauden kohde

Pia Ruotsala vakuuttaa, että paikallisten kollegojen kanssa on hyvä tehdä työtään. Itsekin hän on oppinut muutamassa vuodessa tyydyttävän vironkielen. Työssään hän näyttää olevan erittäin innostava persoona. ”Menen sinne, missä ihmiset minua tarvitsevat”, hän painottaa. Ilokseen hän kertoo kokeneensa jo hyviä yksittäistuloksia. Ihmiseltä ihmiselle.
    Talun roolista Pia on erittäin toiveikas niiden kokemusten perusteella, joita hän on saanut virolaislasten vierailuista Aholansaaressa. Lyhyelläkin leirijaksolla saadaan hyvää aikaan. Viro tunnetaan nykyisenä ATK-teknisenä aikakautena kovien arvojen maana. ”Rakkautta lapset kaipaavat”, Pia selventää.
    Juhlapuheessaan Viron arkkipiispa Andreas Pöder tiivisti sanomansa: ”Talun leirikeskus on virolaisten ja suomalaisten yhteinen rakkauden kohde”. Täällä lapset ja nuoret saavat hyvät lähtökohdat hengellisyyteen. Joitakin nuoria perheitä Talun pihanurmikolla pidettyyn juhlaan oli jo uskaltautunutkin. He pysyttelivät vielä ujosti kentän laitamilla. Nuoria varten tuoduilla eturivin  tuoleilla olisi ollut kovasti tilaa. Työ vaatii oman aikansa

Juttu ja kuvat Matti Latvala

Talun päärakennuksessa on ruokala ja useita koulusaleja sekä majoitustiloja kahdessa kerroksessa

Arkkitehti on suunnitellut taloon valoisia yksityiskohtia. Talkoolaisrakentajat ovat ne taidolla toteuttaneet.

Talu on pystytetty etenkin nuoria perheitä varten.

Arkkipiispa Andreas Pöder toivotti nuoria nauttimaan Talun hengellisestä annista. Vasemmalla Pia Ruotsala tulkkaa juhlapuheen suomeksi.

Ylivieskalaisia ja sieviläisiä talkoolaisia Talun vihkiäisissä.