Uskon ABC -illassa aiheena Pyhä Henki

Jokaisen henki on pyhä

Mutta mikä on Pyhä Henki

Seuraavassa Uskon ABC-illassa torstaina 31.10. klo 17.30 toimitalo Pietarin kokoushuone Bäckmannissa keskustellaan Pyhästä Hengestä, kirkosta ja uskosta kappalainen Anne Sumelan alustuksen pohjalta.Ajatus Jumalasta Taivaan Isänä on monelle tuttu jo lapsuudesta. Käsitys Jeesuksesta Jumalan Poikana opitaan viimeistään kouluiässä. Jumalan kolmannesta persoonasta, Pyhästä Hengestä puhutaan vähemmän. Sitä on vaikeampi hahmottaa ja määritellä.

Rippikoulussa opitaan uskontunnustuksen sanat: ”…Ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden.” Mitä se tarkoittaa? Uskommeko, että seurakunta on pyhä? Mitä on pyhäin yhteys

Syntisiä vai pyhiä

Seuraavassa Uskon ABC-illassa torstaina 31.10. klo 17.30 toimitalo Pietarin kokoushuone Bäckmannissa  keskustellaan Pyhästä Hengestä, kirkosta ja uskosta. Opetuslapset saivat Pyhän Hengen helluntaina. Silloin ensimmäiset kristityt kastettiin ja syntyi kristillinen kirkko. Pyhä Henki toimii kirkossa edelleen sanan ja sakramenttien kautta. Kasteesta alkaa ihmisen elämä kristittynä ja ehtoollinen on annettu meille matkaevääksi.

Usko on Pyhän Hengen työtä alusta loppuun asti. Mihin sitten tarvitaan kääntymystä ja parannuksen tekoa? Olemmeko me syntisiä vai pyhiä vai molempia yhtä aikaa? Näitä ja monia muita kysymyksiä käsitellään lyhyen alustuksen ja pienryhmä keskustelujen kautta toimitalo Pietarissa torstai-iltana.

Anne Sumela