Vaiti kaikki palvokaamme salaisuutta Kristuksen

Ajatuksia jumalanpalveluksen kehittämisestä

Aiheenani on messua viettämään kokoontuneen seurakunnan hiljaisuuden viljely. Koen vallitsevan nykykäytännön messua johtavan liturgin näkökulmasta vähintäänkin epäjohdonmukaisena. Kun kehotan seurakuntaa: "hiljennymme rukoukseen", katkaisen rukoushiljaisuuden ennen kuin se on edes alkanutkaan sanoittamalla sen ääneen lukemillani Kirkkokäsikirjan valmiilla tai improvisoiden sanoiksi pukemillani rukouksilla. Silloinkin, kun messussa luetaan rukousta, mihin sisältyy rukoushiljaisuus, en itse kirkon penkissä istuvana ole omassa rukoushiljaisuudessani päässyt alkua pitemmälle, kun rukoilija 45 sekunnin jälkeen katkaisee sen ääneen lausumillaan rukoussanoilla.

Itseäni on entistä enemmän alkaneet kiehtoa oman uskonelämän hoitamisen kannalta nämä uudelleen omaksutut, sinänsä ikivanhat hengelliset virtaukset, kuten hengellinen matkakumppanuus, hiljaisuuden viljely ja Taizé -yhteisön piirissä noudatettavat palvonta- ja rukousmenot. Lyhyet, yksinkertaiset ja melodialtaan rauhoittavat rukouslaulut ja niiden välissä luettavat lyhyet raamatunlauseet valmistavat 5-10 minuutin mittaiseen rukoushiljaisuuteen, jota viettää vieretysten samalla lattialla tai rukousjakkaralla istuen eri kansallisuuksia, rotuja, uskontokuntia ja kieliä edustava satojen nuorten ihmisten joukko. Tuolle joukolle kolme kertaa päivässä vietettävä runsaan puolen tunnin mittainen rukouspalvelus antaa luvan keskittyä hengelliseen kokemiseen, mutta antaa myös kokemuksen siitä, etten ole yksin, vaan kuulun joukkoon, jolla on samantapainen näkemys maailmasta ja elämän tarkoituksesta.

Tämän hartauselämän mallin mukaan olen kohta kymmenen vuoden ajan opetellut rippikoulunuorten kanssa rukoushiljaisuutta. Ja vaikka riparilla olo erään kanttorimme sanoja lainaten on välillä melkoista "siipikarjan hoitoa", niin uskokaa tai älkää: jos 25 nuorta pystyy olemaan hiirenhiljaa yhteen kokoontuneina viisi minuuttia, niin miksei huomattavasti iäkkäämmistä ihmisistä koostuva, messua viettävä seurakunta.

Tuomo Kälviä