Kutsu kansainvälisen diakoniatyön iltaan

Miten Yhteisvastuu auttaa Kambodzhassa

Tämän vuoden Yhteisvastuu auttaa yksinäisiä vanhuksia Suomessa ja Kambodžassa.

Kansainvälisen diakoniatyön illassa torstaina 7.11. Suvannon kappelissa Kirkon Ulkomaanavun Aasian työn aluevastaava, ylivieskalaislähtöinen Kaarina Nieminen kertoo Kambodzhan Yhteisvastuu -kohteen kuulumisia ja siitä, miten apu menee perille.

Kambodžassa Yhteisvastuu tukee köyhien maaseutualueiden kehityshanketta, jossa kyläyhteisöjä koulutetaan monin tavoin parantamaan elinolosuhteitaan, kuten kehittämään vesi- ja jätehuoltoa, rakennustekniikkaa sekä viljelymenetelmiä. Yhteisöjen vahvistuminen helpottaa myös vanhusten arkea.

Kambodžassa ei ole eläkejärjestelmää, eikä vanhusten tukipalveluja. Selviytyäkseen vanhukset joutuvat työskentelemään elämänsä viimeisille metreille. Moni huolehtii yksin myös lastenlapsistaan.