Auta Filippiinien tuhon uhreja - Tule lipaskerääjäksi kauppojen joulunavaukseen

Ylivieskan seurakunta järjestää lipaskeräyksen Filippiinin tuhon uhrien auttamiseksi perjantaina 15.11. klo 16-20 Prismassa, Kärkkäisellä, Halpahallissa, Citymarketissa sekä Myllyaukiolla ja -kahvilassa. Tarvitsemme kerääjiksi ainakin 18 vapaaehtoista. Tule mukaan tärkeän asian puolesta ilmoittautumalla vapaaehtoiseksi kahden tunnin vuoroon  Jaana Tuomelle p. 044-7118627 tai etunimi.sukunimi@evl.fi. Apu toimitetaan Kirkon Ulkomaanavun kautta. Lippaina käytetään vihreitä katastrofilippaita, joissa on keräyslupa ja kerääjällä vihreä liivi.

Filippiinejä on viikonlopun aikana kohdannut historian suurin maahan iskeytynyt taifuuni. Supertaifuuni Haiyan on määritelty yhdeksi historian voimakkaimmista myrskyistä.  Sen tuhot kohdistuvat köyhään väestöön, tällä hetkellä arvioidut luvut vähintään 13 miljoonaa ihmistä, joista lapsia neljä miljoonaa.
Kuolonuhreja lasketaan olevan ainakin 10 000 ja satoja tuhansia ihmisiä on välittömän hätäavun tarpeessa. Taifuunin tuhot ovat verrattavissa vuonna 2004 Thaimaan tsunamin tuhoihin.

Avustusvarat käytetään hätäapuun kuten ruokaan, puhtaaseen veteen, hygieniapakkauksiin, huopiin ja suojamuoveihin. Apu toimitetaan perille Kirkon Ulkomaanavun paikan päällä toimivien yhteistyökumppaneiden kautta.