Kynttilätapahtuma itsemurhan tehneiden muistoksi

Ylivieskan kirkossa järjestetään ensi sunnuntaina 17.11. klo 17 kynttilätapahtuma itsemurhan tehneiden muistoksi.

Mielenterveyden keskusliitto yhteistyökumppaneineen haluaa lopettaa itsemurhiin liittyvän salailun ja häpeilyn ilmapiirin, koska se osaltaan lisää ahdistusta itsemurhaan päätyneen lähipiirissä. Läheisen itsemurha jättää jälkeensä paljon tuskaa, kysymyksiä ja syyllisyyden tunteita.

Itsemurhan uhrien muistopäivänä järjestetään kynttilätapahtumia eri puolilla Suomea jo 21. kerran. Tapahtumalla kunnioitetaan itsemurhan tehneiden muistoa ja yritetään tuoda lohtua läheisensä menettäneille. Samalla Mielenterveyden keskusliitto haluaa nostaa esille itsemurhien ehkäisyn tärkeyden. Kynttilätapahtumia itsemurhan uhrien muistoksi on järjestetty vuodesta 1992. Tilaisuudet käynnistävät valtakunnallisen mielenterveysviikon.

Kipeän asian esiin nostaminen tilaisuuksien avulla on osaltaan vaikuttanut yhteiskunnalliseen ilmapiiriin ja siihen, että itsemurhasta puhutaan nykyään avoimemmin ja tukea vaikeassa elämäntilanteessa on paremmin saatavissa.