Ylivieskan kirkollisveroprosentti ennallaan

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 13.11.2013:

Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuusto päätti kirkollisveroprosentiksi vuodelle 2014 edelleen 1,75.

Kirkkovaltuusto päätti kirkkoneuvoston esityksestä korottaa hautapaikkamaksuja 50 euroon ylivieskalaisilta ensi vuoden alusta alkaen. Uusi hinta on yhtäläinen seitsemän muun rovastikunnan seurakunnan kanssa. Vieraspaikkakuntalaisten 100 euron hautapaikkamaksu säilyy ennallaan.

Valtuusto päätti myös haudanhoitosopimusten hintojen tarkistuksesta ensi vuoden alusta alkaen. Uusi hinnoittelu perustuu kukkien määrään aikaisemman hautasijaluvun sijasta. Sopimusajat ovat vuoden ja viisi vuotta. Jatkossa on mahdollista myös tehdä erillinen kastelusopimus, joka on aikaisempaa edullisempi, mutta ei sisällä kukkien ja kukkapesien siistimistä.

Myös haudankaivuun ja peittämisen hintoja tarkistettiin. Edellinen hinnantarkistus oli vuodelta 2009. Kirkkovaltuusto valitsi Auli Mustikkamaan Riitta Viitasen tilalle diakoniatyön johtokunnan jäseneksi ja lähetystyön johtokunnan varajäseneksi jäljellä olevaksi toimikaudeksi.

Kirkkoherra Timo Määttä kertoi valtuutetuille, että jumalanpalveluksen kehittäminen on edennyt hyvin. Lokakuun lopussa oli kahdeksan vapaaehtoisryhmän lähes 50 jäsenelle kokoontuminen, jossa käytiin läpi vapaaehtoistehtäviä. Erityisesti esille on noussut lasten huomioiminen jumalanpalveluksessa. Saarnan aikana kokeillaan sakastipyhäkoulua helmikuulle asti. Kirkkokahveja pyritään järjestämään ensi vuoden alusta kokeiluluonteisesti säännöllisesti jumalanpalveluksen jälkeen seurakuntakoti Mariassa. Lastentilaa on alustavasti suunniteltu rakennettavaksi pääsisäänkäynnin takaosan oikealle puolelle. Lastentilan lisäksi tilaa voitaisiin käyttää morsiushuoneena ja sielunhoitotilana. Kirkkovaltuusto keskusteli asiasta perusteellisesti ja käsittelee asiaa tarkemmin jatkossa kirkkoneuvoston esityksen pohjalta. Jos kirkkovaltuusto esittää lastentilan rakentamista, vaatii se vielä kirkkohallituksen hyväksymisen. Väliaikaisena kokeiluna kirkon takaosan oikealta puolelta poistetaan kaksi penkkiriviä.

Kirkkovaltuusto päätti ottaa vastaan lähetystyön johtokunnan haasteen lähetyslounaan järjestämisestä ensimmäisenä adventtina. Toivo Savukoski jätti kirkkoneuvostolle aloitteen Jahtavisnevan turvetuotantoalueen tulevaisuuden selvittämisestä.