Vaiettu puheenaihe

Uskon abc -kurssin viimeisessä kokoontumisessa pohdiskellaan iankaikkista elämää Veli Matti Linnanmäen johdolla. Kahdeksan illan Uskon ABC –kurssin viimeinen kokoontuminen on torstai-iltana 28.11. klo 17.30 toimitalo Pietarin kokoushuone Bäckmannissa.Mihin olemme matkalla? Mitä tapahtuu kuoleman jälkeen? Onko iankaikkista elämää? Nämä kysymykset eivät kuulu arkipäiväisiin puheenaiheisiimme. Helpompi on puhua ilmoista, omaisuudesta ja myrskytuhoista kuin tuonpuoleisista asioista.

Luterilaisen kristillisyyden on sanottu keskittyvän liikaa ihmisen sielun pelastukseen kun pitäisi useammin kysyä, mitä hyvää usko tuottaa ympäristölle ja yhteiskunnalle. Kristitty on kyllä vastuussa ympäristöstä ja lähimmäisestä, mutta kristillisen usko tähtää vielä pitemmälle. Apostolinen uskontunnustus päättyy sanoihin ”ja iankaikkisen elämän”. Nämä sanat ilmaisevat uskon lopullisen tarkoituksen ja päämäärän.

Elämän rajallisuuden edessä ei kysytä vain sitä, onko kuolemanjälkeistä elämää, vaan myös sitä, miten voimme sen saavuttaa. Tähän kysymykseen meillä on erityinen ilmoitus raamatussa, Jumalan sanassa, joka lyhyessä muodossaan on esillä uskontunnustuksessa ja sen katekismusselityksissä. Torstai-iltana 28.11. klo 17.30 pysähdymme näiden kysymysten äärellä Ylivieskan seurakunnassa Uskon abc-kurssin viimeisessä kokoontumisessa.

Veli Matti Linnanmäki