”Mennään messuun!”

Ensi sunnuntai, adventti, aloittaa uuden kirkkovuoden. Alkavaan kirkkovuoteen olemme Ylivieskan seurakunnassa valmistautuneet toisin kuin aikaisemmin. Adventista alkaen jumalanpalveluksissa on mukana jumalanpalvelusryhmä, joukko seurakuntalaisia, erilaisissa palvelutehtävissä. Jumalanpalveluksesta on tahdottu näin tehdä entistä enemmän yhteinen jumalanpalvelus. Jumalanpalvelusryhmät ovat jatkossakin avoimia ryhmiä kaikkien halukkaiden tulla mukaan.

Jumalanpalvelus on Kristuksen kirkon yhteistä omaisuutta, yhteinen lahja. Se ei ole tarkoitettu jollekin erityiselle ryhmälle tai erityisille ihmisille. Jokainen saa tulla kirkkoon juuri sellaisena kuin on – jokaista odotetaan. Jokainen toivotetaan samalla tavalla tervetulleeksi!

Jumalanpalveluksiin sisältyy adventista lähtien pääsääntöisesti ehtoollinen, jolloin Kristuksen, Vapahtajan läsnäolo jumalanpalveluksessa tulee erityisellä tavalla esille. Ehtoollinen on Jumalan armon ja anteeksiantamuksen ateria, syntistä ihmistä varten. Siksi sen viettäminen on tärkeä asia kristityn elämässä.

Messu, ehtoollisjumalanpalvelus on tarkoitettu kaikille, myös lapsille. Pyhäkouluhetki saarnan aikana – tarvittaessa äidin tai isän kanssa – kirkon sakastissa on lasten oma erityinen pysähtymisen hetki Taivaan Isän edessä pyhäkouluopettajan johdolla. Sanomme sitä sakastipyhäkouluksi.

Messu, yhteinen kokoontuminen kirkossa Jumalan kasvojen edessä on iloinen asia. Jumala, Taivaan Isä kutsuu lähelleen isoja ja pieniä, lapsia ja aikuisia. Messussa Isä tahtoo siunata lapsiaan. Sanotaan siksi toisillemme: ”Mennään messuun – rukoilemaan, hiljentymään, veisaamaan ja kiittämään yhdessä!”

Timo Määttä