Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 16.12.2013

Kaikille tilaa riittää, kaikille paikkoja on

Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston puheenjohtaja Kalle Luhtasela muistutti joulukokouksen avauspuheessaan, että seurakunnan tulee huolehtia siitä, että tilaa riittää kaikilla tavoilla kaikille tarvitseville.

Kirkkoherra kiitti luottamushenkilöitä kuluneesta vuodesta. Painopisteenä on ollut jumalanpalvelus. Adventista alkaneen jumalanpalveluselämän kehittäminen on otettu hyvin vastaan samoin kuin syksyn aikana toteutettu Uskon ABC –kurssi. Tulevan vuoden haasteena on mm. hanke ympäristödiplomin uusiminen.

Niukasti plussalle

Kirkkovaltuusto hyväksyi talous- ja toimintasuunnitelman vuodelle 2014. Toimintatuotot ja –kulut ovat tämän vuoden tasolla ja näin myös toimintakate. Myös verotulojen määrän ennustetaan pysyvän nykyisellään. Näin vuosikatteeksi jäisi 400.000 ja poistojen jälkeen tilikauden ylijäämäksi 20.000 euroa. Palkat nousevat 0,7 %. Nykyinen henkilöstö jatkaa, mutta avoimeksi tulevien virkojen täyttämisestä tekee kirkkoneuvosto erilliset päätökset. Lainoja ensi vuoden aikana lyhennetään vajaalla 300.000 eurolla.

Suvannon kappeli remonttiin alkuvuodesta

170.000 euron investointipaketti sisältää Suvannon kappelin ja seurakuntakoti Marian remontit, mahdollisen lasten tilan rakentamisen kirkkoon sekä Merijärven hautausmaan suunnittelun ja Kankaan kappelin maalauksen. Suvannon kappelin remontti ajoitetaan vuoden alkupuolelle ja Marian kesäkaudelle. Investointisuunnitelma vuodelle 2015 sisältää Törmälän pöytien ja tuolien uusimisen sekä alatalon remontin. Lisäksi uusitaan Ylivieskan kirkon matot ja aloitetaan Merijärven hautausmaa rakennustyöt, joita jatketaan seuraavana vuonna. Vuonna 2016 on tarkoitus toteuttaa myös Merijärven seurakuntakodin remontti. Kaikkiaan kolmen seuraavan vuoden investoinnit ovat lähes 300.000 euroa.

Lasten tila keskustelutti

Valtuutettujen puheenvuoroissa harmiteltiin mm. elinkaaren lopussa olevien kiinteistöjen toistuvista remonttitarpeista. Juhani Isotalo pyysi selvittämään tilojen vuokraamismahdollisuuden tai jopa myymisen. Erkki Kangaskortet kaipasi kirkkomaan sankarihautojen kivien kunnostusta ja Raudaskylän hautausmaan sankarihauta-alueen korottamista. Lasten tilan rakentamisesta kirkkoon käytiin perusteellinen keskustelu, jossa esitettiin enimmäkseen rakentamista puoltavia mielipiteitä. Varsinainen päätös tehdään tilasuunnitelman valmistuttua.