Korkeatasoinen barokkikonsertti loppiaisena kirkossa

Barocco Borealesta orkesterin konsertti Ylivieskan kirkossa loppiaisena 6.1. klo 15, solistina Virpi Räisänen, laulu, ohjelma 10 euroa.  Virpi Räisänen Kiimingistä on yksi maamme eturivin laulajista ja toimii konsertin laulusolistina. Keski-Pohjanmaan loistavat soittajat panevat parastaan. Tulepa kuulolle!

Tietoja solisti Virpi Räisäsestä

Ennen siirtymistään laulajaksi mezzo sopraano Virpi Räisänen teki merkittävän uran viulistina konsertoiden solistina ja kamarimuusikkona yli 30 maassa. Lauludiplominsa hän suoritti parhain mahdollisin arvosanoin Utrechtin ja Amsterdamin Konservatorioista opettajinaan Eugenie Ditewig ja Udo Reinemann. Tämän jälkeen hän on työskennellyt tunnetun hollantilaisen laulupedagogin Margreet Honigin johdolla.

Virpi Räisänen debytoi Salzburgin Musiikkijuhlilla kesällä 2009 Luigi Nonon oopperassa Al gran sole carico d'amore, jossa hän lauloi yhden neljästä sopraanopääroolista. Orkesterina oli Wienin Filharmonikot kapellimestarinaan Ingo Metzmacher. Virpi kutsuttiin toistamiseen Salzburgin Musiikkijuhlille kesäksi 2010 Wolfgang Rihmin oopperan Dionysos maailman kantaesitykseen, jossa hän lauloi mezzosopraano roolit, jotka hän lauloi myös Alankomaiden oopperan versiossa 2011. Nopeasti alkunsa saaneeseen laulajanuraan mahtuvat myös mm. pääroliit Elmira Hallen Kansainvälisellä Händel Festivaalilla Hallessa Händelin oopperassa Floridante, Offenbachin Hoffmannin kertomusten Muusan ja Niklauksen kaksoiroolit sekä Gluckin Orfeo ed Euridicen Orfeon rooli Oulun Oopperan produktioissa sekä Iseut aux blanches Mainsin roolin Martinin oopperassa Le Vin Herbé Alankomaissa.

Virpi Räisänen on laulanut mm. Ranskan Radion Philharmonisen Orkesterin (Esa-Pekka Salonen, Precences Festival, Pariisi), Deutsches Symphonie Orchest (Ingo Metzmacher, Salzburger Festspiele) Alankomaiden Kamariorkesterin (Gordan Nickolic, Concertgebouw, Amsterdam), Vlaamin Radiokuoron ja -orkesterin (Bo Holten, Belgian kiertue), Euroopan Unionin Kamariorkesterin (Keski-Amerikan kiertue), Camerata Nordican (Barockt Festival, Ruotsi), Oulu Sinfonian, Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin (Dimitri Slobodeniouk, Korsholman Musiikkijuhlat), Insomnio Ensemble (Michel Tabachnik, kiertue Alankomaat), Tapiola Sinfoniettan (Anna-Maria Helsing) sekä  Radion Sinfoniaorkesterin (Sakari Oramo)kanssa ja esiintynyt ahkerasti lukuisten kamarimusiikkiyhtyeiden kanssa, viimesimmistä mainittakoon New European Ensemblen solistina Haagin Saariaho-festivaalilla.

Liedohjelmistoa Virpi Räisänen on esittänyt kotimaansa Suomen ja Alankomaiden lisäksi Pohjoismaissa, Latviassa, Saksassa, Itävallassa, Ranskassa ja Japanissa. Hän on tunnettu uuden musiikin tulkitsijana ja on kantaesittänyt useita kymmeniä teoksia joista useimmat ovat kirjoitettu ja omistettu hänelle. Viimeisimmistä kantaesityksistä mainittakoon mm. Uljas Pulkkisin Celestial Bodies Turun Musiikkijuhlilla, Colin Rochen ooppera Le Bonnet de laine mezzosopraanolle ja näyttelijälle Aix-en-Provencen festivaalilla, Lotta Wennäkosken Le miroir courbe Tapiola Sinfoniettan solistina, Michel Tabachnikin ääniakrobatieteos L'arche Insomnio-ensamblen solistina sekä musiikkivideo Ilmari Mäenpään sooloteoksesta Trasparente, joka kuuluu osana Virpin korkeatasoisen kaksoisammattitaidon perustalle luomaa kansainvälistä VIULAJA-projektia, jossa hän yhdistää molemmat instrumenttinsa laulaen ja soittaen yhtäaikaisesti.

Kiinnityksiä kaudelle 2011-12 mm:Berliinin Valtionooppera (Al gran sole jaDionysos), Radion Sinfoniaorkesteri (Bergman Bardo Thödol, Sakari Oramon johtamana), Mozart c-molli messu ja Requiem, Loirent Ranska (Pierre Cao kapellimestari), Saariaho Festivaali, Den Haag (New European Ensemble, johtajana Christian Karlsen), Vivaldin soolokantaatin Cessate, omai cessate näyttämötoteutus (Utrecht Strinq Quartet- Festival NL), resitaali Espoon Sellosalissa pianisti Marita Viitasalon kanssa.

2010 Virpi Räisäselle myönnettiin Oulun Osuuspankin Taitaja-stipendi.

Virpi on valittu Oulunsalo Soi Kamarimusiikkifestivaalin uudeksi taiteelliseksi johtajaksi vuodesta 2012 lähtien.

Hän on solminut useamman äänitteen levytyssopimuksen ONDINE levy-yhtiön kanssa.