Yhteisvastuukeräys 2014 parantaa suomalaista saattohoitoa

Tulevana sunnuntaina 2.2. käynnistyy valtakunnallinen Yhteisvastuukeräys, joka tukee suomalaista saattohoitoa ja tekee ihmisoikeustyötä Guatemalassa.

Yhteisvastuuvaroin luodaan valtakunnallinen saattohoidon osaamisverkosto. Keräyksen tuotolla kuolevien parissa työskenteleville järjestetään saattohoitokoulutusta sekä perustetaan saattohoidon tuki- ja neuvontajärjestelmä ammattihenkilöstön sekä potilaiden ja omaisten tarpeisiin.
Guatemalassa Yhteisvastuu tukee alkuperäiskansojen parissa tehtävää ihmisoikeustyötä. Yhteisöjä koulutetaan tiedostamaan ja vaatimaan oikeuksiaan omaan kieleen, kulttuuriin, maahan ja palveluihin. Lisäksi ehkäistään perheväkivaltaa ja tuetaan yhteisöjä kehittämään toimeentuloaan.
Ylivieskan keräyksen avaus ja keräyskohteiden esittely on jumalanpalveluksen jälkeen kirkkokahvien yhteydessä. Keskusta-alueen taajamien keräys suoritetaan perinteiseen tapaan ovelta ovelle keräyksellä. Useimmilla sivukylillä toteutetaan jo toistamiseen ns. kyläluuta-keräys edellisen vuoden myönteisten kokemusten ja tulosten rohkaisemana. Yhteisvastuun hyväksi järjestetään kevään aikana myös erilaisia tapahtumia kuten leivosten myyntiä ystävänpäivänä, kauppojen lipaskeräys ja kynttilähiihto sekä musiikkitilaisuuksia Yhteisvastuun hyväksi.

Ajatuksia saattohoidosta yhteisvastuukeräyksen avauksessa
Ylivieskan Yhteisvastuukeräys starttaa välittömästi sunnuntaina 2.2. jumalanpalveluksen jälkeen kirkkokahveilla ja yhteisvastuukeräyksen aloitustilaisuudella seurakuntakoti Mariassa. Tilaisuudessa kuullaan ajatuksia saattohoidosta, tietoa keräyskohteista ja yhteisvastuumateriaalista.  Listakerääjät ja sivukylillä kiertävät kyläluudat voivat lähteä keräystehtävään aloitustilaisuuden jälkeen. Tilaisuuteen toivotaan mukaan kaikkia keräystehtävästä innostuneita vapaaehtoisia, sivukylien kyläluutavastaavia sekä kaikkia yhteisvastuukeräyksestä kiinnostuneita.
Merijärvellä Yhteisvastuun avaus tapahtuu välittömästi seurakuntatalolla klo 13 pidettävän sanajumalanpalveluksen jälkeen kirkkokahvitilaisuuden merkeissä.

Kyläreissut kyläluudan kanssa jatkuvat
Viime vuonna saimme hyviä kokemuksia kyläluuta- tempauksesta. Kyläluudan kanssa sai lähteä tervehtimään naapuria. Kyläluudan mukana olleeseen vihkoon tuli paljon mukavia kirjoituksia.  Päällimmäisenä kyläläisten vierailuista jäi ilo ja hyvä mieli.
Tänä vuonna kyläluuta -vierailut jatkuvat, mutta joillakin kylillä ja keskustassa suoritetaan perinteinen listakeräys.