Liito-orava keskeytti hakkuut seurakunnan metsässä

Ylivieskan seurakunnan metsänhakkuu Kankaan kylässä jouduttiin keskeyttämään helmikuussa liito-oravahavainnon takia. Suomessa uhanalaiseksi luokiteltu liito-orava tarvitsee elinympäristökseen yleensä vanhaa metsää ja suuria haapoja pesimäpuiksi. Liito-orava on tällä alueella varsin yleinen. Siitä huolimatta aina kun se metsässä havaitaan, johtaa se elinympäristön huomioimiseen tulevissa metsätöissä.

Seurakunnan palstalla hakkuuta suorittanut Junnikkala Oy havaitsi liito-oravan ensimmäisenä ja ilmoitti asiasta seurakunnalle ja hakkuuta valvovalle metsänhoitoyhdistykselle. Metsänhoitoyhdistys tiedotti asiasta ely-keskukselle ja keskeytti hakkuut.

Normaalin käytännön mukaisesti asiassa tehtiin maastokäynti ely-keskuksen edustajien kanssa ja pohdinta liito-oravan elinympäristön rajauksesta käynnistyi. Yleensä elinympäristön turvaamiseksi rajataan noin hehtaarin alue metsänkäsittelyn ulkopuolelle, mutta rajaus voi toki olla laajempikin. Tässä tapauksessa rajauksesta neuvotellaan vielä Ely-keskuksen asiantuntijoiden ja seurakunnan välillä kevään aikana. Hakkuut pysyvät keskeytyksissä toistaiseksi.