Schutzin ja Nikkolan kantaatit Ylivieskassa ja Kalajoella

Kirkkomusiikillista yhteistyötä Kalajokilaaksossa

Ylivieskan ja Kalajoen kirkoissa kuullaan pääsiäisen alla - Ylivieska perjantaina 21.3. klo 19 ja Kalajoki sunnuntaina 30.3. klo 19 - näiden seurakuntien kirkkomuusikoista koostuvan uuden kuoron ja solistien sekä soitinensamblen esittämänä Heinrich Schutzin kantaatti ”Jeesuksen seitsemän sanaa ristillä” ja Tuomo Nikkolan koraalikantaatti Siionin virteen ”Jeesukseen, ristiinnaulittuun ken tahtoo toivon panna”.

Luterilaisen kirkon yksi musiikillisista suurista on Heinrich Schutz (1585-1672). Hänen vaikutuksensa jumalanpalvelusmusiikkiin on yhtä kiistaton kuin sata vuotta myöhemmin eläneen Johan Sebastian Bachin laajemmin kirkkomusiikkiin.  Schutz alistui tällä musiikilla kokonaan palvelemaan Jumalan seurakuntaa, ja kunnioitti pyhän ikivanhoja perinteitä. Hän keskittyi näissä runsaan tuotannon sävellyksissään Kristuksen syntymän, kuoleman, kärsimyksen ja ylösnousemuksen taivaalliseen Historiaan.  Tässä konsertissa kuultava palestriinamainen kontrapunktillinen kantaatin sointi miltei pakottaa kuulijan hartauteen.  Hän alistui Kristuksen evankeliumille ja kirjoittaakin, ”Uskollinen Jumala antakoon näinä murheellisina lopun aikoina pyhän, puhtaan ja sekoittamattoman Sanansa runsaasti asua kirkoissa, kouluissa ja kaikissa ihmisten asumuksissa”. Tämä totuus lienee tarpeellinen tänäänkin.

Tuomo Nikkola syntyi Ylivieskan Raudaskylässä vuonna 1947. Nykyisin kiiminkiläinen Nikkola tunnetaan Oulun konservatorion kirkkomusiikkiosaston arvostettuna opettajana, kanttorina ja säveltäjänä.  Tässä konsertissa kuultava koraalikantaatti on sävelletty Raudaskylän kristillisen opiston 60-vuotisjuhlaan vuonna 1980. Teksti on Olof Grenin ja sävelmä Siionin virteen 83 on suomalainen toisinto, josta säveltäjä on luonut koraalikantaatin sekakuorolle, solisteille ja uruille. Sävellyksen sisältö nousee virren seitsemästä säkeistöstä ja sitä kuljettaa vahva urkusoitinnus.

Ajatus kuorosta ja konsertin sisällöstä syntyi niissä keskusteluissa, joissa seurakuntien musiikin ammattilaiset kohtasivat erilaisissa tilaisuuksissa sekä konserteissa toisensa, ja muita kirkkomusiikin esittäjiä kukin tahoillaan.  Kalajokilaaksossa kirkkomusiikilla on vahva asema ja niinpä syntyi ajatus koota väki yhteen. Soittajat ovat laajemmalta mutta tuttuja monista eri yhteyksistä näissä ja lähiseurakunnissa.

Konsertin muu sisältö koostuu pääsiäisen kuoromusiikista sekä klassisesta jousisoitinmusiikista erilaisin kokoonpanoin.

Solistiset osuudet kantaateissa laulavat Annukka Palola, Teija Orjala, Mikko Himanka, Ilpo Parviainen, Jukka Harvala ja Veli Ainali. Urkurina on Eeva Korhonen ja teokset johtaa Teija Orjala sekä Heidi Huhtala.