Saattohoitoillassa puhutaan hyvästä kuolemasta

Saattohoito koskettaa jokaista ihmistä jossakin elämän vaiheessa. Ylivieskan seurakunta järjestää torstaina 3.4. klo 18 seurakuntakoti Mariassa kaikille avoimen saattohoitoillan. Sairaalapastori Pirkko Huumonen alustaa aiheesta Mitä on saattohoito, keskustelemassa ovat lääkäri Marko Ruuska, sairaanhoitaja Sirpa Kankkonen, palveluesimies Lahja Pinola, sairaanhoitaja Anna-Maija Heikkilä ja pastori Eeva-Kaisa Laakko. Keskustelijoille on etukäteen annettu mietittäväksi kaksi kysymystä: mitä saattohoito merkitsee omassa työssäsi ja miten haluaisit itse kuolla? Kaikilla iltaan osallistujilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja mielipiteitä saattohoidosta. Illassa ovat mukana diakoniatyöntekijät Marja Määttä, Satu Similä, Jaana Tuomi ja Sari Viitala. Saattohoitoilta alkaa Reilun kaupan kirkkokahveilla ja -teellä Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.

Mitä saattohoito on?
Saattohoidolla tarkoitetaan kuolemaa lähestyvän ihmisen kokonaisvaltaista ja yksilöllistä huomioimista. Käytännössä tämä tarkoittaa hyvää perushoitoa ja tehokasta oireiden, kuten kivun lievittämistä. Myös psyykkinen, henkinen ja hengellinen tuki sekä potilaan kannustaminen aktiiviseen elämään kuuluvat saattohoitoon. Perheen ja omaisten tukeminen surussa sairauden aikana ja kuoleman jälkeen on niin ikään osa laadukasta saattohoitoa.

Näin Yhteisvastuu kehittää saattohoitoa
Suomessa yhteisvastuuvaroin luodaan valtakunnallinen saattohoidon osaamisverkosto.
Keräyksen tuotolla kuolevien parissa työskenteleville järjestetään saattohoitokoulutusta sekä perustetaan saattohoidon tuki- ja neuvontajärjestelmä ammattihenkilöstön sekä potilaiden ja omaisten tarpeisiin. Hankkeen toteuttamista koordinoi TERHO-säätiö.
Keräysvaroin rahoitettavia saattohoitokoulutuksia järjestetään eri puolilla Suomea hyvin monilla paikkakunnilla. Koulutukset ovat avoimia terveydenhuollon henkilökunnalle, seurakunnissa kuolevien parissa työskenteleville sekä vapaaehtoisille.
Koulutus sisältää kaikille yhteisen sekä ammattialakohtaisen erityisosion. Keräysvaroin rakennettava sähköinen saattohoidon tuki- ja neuvontajärjestelmä palvelee ammattihenkilöstöä sekä potilaita ja heidän omaisiaan kaikkialla Suomessa.
Kymmenen prosenttia keräystuotosta käytetään suoraan paikallisen saattohoidon konkreettiseen kehittämiseen seurakunnan ja terveyskeskuksen yhteistyönä.